zondag 11 september 2022

Spitskoolstamppot met Prei en Ei



Op zoek naar een recept voor een rest spitskool van de Thaise salade met zalm maakte ik dit recept van  Albert Heijn. In tegenstelling dat het daar gemaakt wordt met koelverse aardappelpuree en dito gesneden groenten, heb ik alles vers gesneden en een lekkere aardappel geprakt met een klont boter. Simpel recept en ik heb er van genoten.

 Ingrediënten

(Op basis van 4 personen)

  • 250 g gerookte spekreepjes
  • 1 el kerriepoeder
  • 200 g  gesneden prei
  • teentje knoflook
  • 400 g  gesneden spitskool
  • 1 el milde olijfolie
  • 4 middelgrote eieren
  • 800 g aardappelpuree 
  • evt. 4 el gebakken uitjes


Bereiding:

1. Verhit een grote hapjespan zonder olie of boter en bak de spekreepjes 7 min. op middelhoog vuur. Neem het spek uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Fruit in het achtergebleven bakvet de kerrie 1 min., voeg de prei en knoflook toe en bak 2 min. mee. Voeg de spitskool toe en bak 2 min. mee. Breng op smaak met peper.

2. Verhit ondertussen de olie in een grote koekenpan en bak 4 spiegeleieren.

3. Bereid de aardappelpuree volgens de aanwijzingen op de verpakking. Schep de groenten en spekjes door de puree en verdeel over de borden. Verdeel de gebakken eieren erover en bestrooi met de gebakken uitjes

Je kunt er natuurlijk nog van alles door doen: cayennepeper, kruiden, worcestersaus, ketoembar.


2 opmerkingen:

Clementine zei

Typisch een recept dat ik ook lekker zou vinden. Ik kan ook genieten van de gewone dagelijkse kost.

Anoniem zei

Ik ben het met Clementine eens, ook ik zou dit heerlijk vinden. Vaak is eenvoudig oh zo lekker! Dit recept bewijst dat maar weer eens. Groet Nicolet