zondag 3 november 2019

Jamie's Gelaagde Supersandwich




Het recept komt uit zijn laatste kookboek VEG.  Het recept is voor 1 boerenbrood van 1 kg  Ik probeerde het uit met een Belgische bol van 350 gram en ongeveer 1/3 van de ingrediënten.

Ingrediënten voor 8 personen:
1 groot, knapperig boerenbrood (1 kg)
2 grote rijpe tomaten
2 verschillende gekleurde paprika's
2 verschillend gekleurde courgettes
1/2 bloemkool (400 gr)
2 rode uien
1 bos verse munt (30 gr)
extra vergine olijfolie
2 el rodewijnazijn
8 zwarte olijven (met pit)
125 gr mozzarella

Bereiding:

  1. Zet een grillpan op hoog vuur. Halveer de tomaten, haal de zaadjes uit de paprika's en scheur de tomaten en paprika's in stukjes, snijd de courgettes en bloemkool in plakjes, en pel de uien in kwarten. Rooster de groenten in porties tot ze een beetje geschroeid zijn en schep ze telken in een kom. Pluk de muntblaadjes in een vijzel, maal ze tot pasta en roer er 4 eetlepels olie en de azijn door. Ontpit de olijven, doe ze met de dressing in de kom, voeg zeezout en zwarte peper naar smaak toe en hussel goed door elkaar.
  2. Snijd de bovenkant van het brood en pluk de zachte binnenkant eruit om het uit te hollen - doe het zo gelijkmatig mogelijk en helemaal tot aan de randen. Van wat je eruit haalt kun je mooi (gekruid) broodkruim maken voor een andere keer.
  3. Snijd de mozzarella in plakjes, hussel ze door de aangemaakte groenten, schep ze in het uitgeholde brood en druk het stevig aan in de randen. leg de bovenkant van het brood erop en druk het kapje stevig aan om alles samen te persen. Wikkel het brood in plasticfolie, leg het in de koelkast, zet er iets zwaars op en laat het zo minstens 4 uur, maar liefst wat langer staan. Haal de supersandwich 20 minuten voor het eten uit de koelkast en nijd hem in punten.
De vulling doet denken aan de Italiaanse gegrilde groenten Verdure grigliate all'aceto balsamico die ik 's zomers graag eet.
Terecht zegt Jamie dat je het brood goed, tot aan de rand moet uithollen. Met mijn Belgische bol ging dat moeilijk. Het broodkruim was door de vochtige groenten een kleffe massa geworden. Ik had het brood een nacht in de koelkast waardoor de korst niet meer knapperig was. Ik neem aan dat het beginnersfouten van mij geweest zijn.

Ik hield nog wat groenten over. Die heb ik gebruikt om er een Chinese tomatensoep van te maken omdat daar ook azijn, zoals in de groenten, doorgaat.
Heel lui: soep van een pakje droge Honig Chinese tomatensoep (!) maken, de groenten er een uurtje in koken, dan de staafmixer erin en op smaak maken met gembersiroop, chilisaus (Siracha) of sambal en Chinese of Japanse sojasaus. net zolang proeven tot het zout-zoet-zuur precies goed is. Ik had er ook nog gefermenteerde soja in.











Geen opmerkingen: