vrijdag 19 maart 2021

Ananascarpaccio met verse Munt van Jamie Oliver

 


Een heel lekker recept met verassende smaken van Jamie Oliver uit 



Ingrediënten:

  • 1  bos verse munt (30 g)
  • 1  rijpe ananas
  • 100 g blauwe bessen
  • 4 el Griekse kokosyoghurt
  • 1  limoen

Bereiding:

Pluk de muntblaadjes. Houd een paar mooie kleine blaadjes apart en doe de rest in een vijzel. Wrijf de blaadjes tot een pasta en doe er 1 of 2 eetlepels extra vergine olijfolie door om er een muntolie van te maken. 

Snijd de kroon en de onderkant van de ananas, zet hem rechtop en verwijder de stekelige schil. Snijd de vrucht in de lengte in kwarten, verwijder de harde kern en snijd het vruchtvlees in de lengte in flinterdunne plakjes. Leg de plakjes op een grote schaal of verdeel ze over individuele borden. Neem de tijd om alle blauwe bessen doormidden te snijden (ik gebruikte blauwe druiven) en strooi ze over de plakjes ananas.

Marmer de yoghurt met een scheutje van de muntolie (bewaar de rest voor een ander recept) en schep kloddertjes op het fruit. Rasp de limoenschil erover en besprenkel met het sap. Snijd de apart gehouden muntblaadjes in dunne reepjes, strooi ze over het fruit en besprenkel met een paar drupjes extra vergine olijfolie,  (en ik deed er een paar korreltjes zout over, zoals ze in Azië doen).

Kokosyoghurt vond ik bij AH, maar ik vond hem niet echt kokosachtig smaken. De volgende keer maak ik hem zelf met een blikje dikke kokosmelk.

1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb dit recept al een paar keer klaargemaakt. Onlangs nog toen ik 2 nederlandse vriendinnen op bezoek had. Zij vonden het ook lekker en waardeerden de combinatie met het pikante zout dat ik uit Vietnam had meegenomen (dat stond niet in het recept van Jamie), maar zo kreeg ik ananas in Vietnam opgediend. Echt een aanrader. Ik zal wat van mijn potje voor je meenemen als ik weer eens een keer naar Nederland kan, na de virus perikelen.