zondag 7 augustus 2022

Mediterrane Salade

 


Ik las deze salade op het blog van mijn zus en zag dat de reacties lovend waren. Het recept heeft ze uit een Nederlands tijdschrift dat ze vertaalde naar het Frans en ik nu dus weer naar het Nederlands.

Net zoals zij heb ik later, nadat de foto was gemaakt, nog tonijn uit blik en hardgekookt ei toegevoegd. Mijn zondagse borrel-buurvrouw had grotere eetlust dan ik vermoed had. Is er in het Nederlands eigenlijk een woord voor wat in het Frans apéro dînatoire heet en in het Italiaans apericena? Dat zoveel betekent dat je zo uitgebreid hapjes eet dat je voor de rest van de avond eigenlijk geen honger meer hebt.

Ingrediënten voor 10 personen: 

  • 800 g witte bonen (blik) 
  • 3 uien 
  • 2 paprika's (1 gele en 1 rode) 
  • 2 wortelen 
  • 1 komkommer 
  • 5 tomaten 
  • 1 krop ijsbergsla 
  • peterselie 
  • bieslook 
  • (optioneel: gekookte eieren, tonijn uit blik, zwarte olijven en croutons)
 Voor de vinaigrette: 
  • 150 ml witte balsamico azijn 
  • 5 el ahornsiroop 
  • zout en peper 
  • 7 tot 8 el extra vergine olijfolie 

Bereiding: 

Voor de salade: 

Giet de witte bonen af ​​en spoel ze af Snijd de uien Snijd de paprika in blokjes Rasp de wortelen (grove rasp ) Snijd de komkommer in blokjes Snijd de tomaten in blokjes Snijd de ijsberg in reepjes Snijd de peterselie en bieslook (Optioneel: halveer de hardgekookte eieren, snijd de tonijn in stukjes) Meng al deze ingrediënten (eventueel zwarte olijven) in een slakom 

Bewaar de eieren, tonijn en croutons voor de garnering 

Voor de vinaigrette: 

Meng de azijn, ahornsiroop, zout en peper Voeg de olijfolie toe. Giet de vinaigrette over de salade en meng met je handen (garneer eventueel met hardgekookte eieren, stukjes tonijn en croutons).

Geen opmerkingen: