zondag 25 november 2018

Pompoentaart uit Kreta met olijfolie en kaas


Op zoek naar de origine van de Sinkonti, kwam ik op dit recept van kookboekenschrijfster Rianne Buis. Geboren in Nederland heeft ze een aantal jaren op Kreta gewoond en heeft zich daar de Griekse kookkunst eigen gemaakt. Inmiddels woont ze in Amerika, waar ze een populaire cateraar is met de Griekse keuken als specialiteit.
"Van een oudere dame op West-Kreta kreeg ik het recept van deze pompoentaart. Er komt geen deeg aan te pas, dus het is meer een hartige cake. 's Winters wordt de taart met pompoen gemaakt en 's zomers met courgette. Curieus is dat er geen gewichtsmaat wordt gebruikt; bijna alle ingrediënten worden afgemeten in waterglazen. Wat de hoeveelheid pompoen betreft, een halve middelgrote pompoen moet genoeg zijn. Duw de geraspte pompoen goed aan in het glas. Griekse feta is romiger en zachter van smaak dan bijvoorbeeld de Deense."


Ingrediënten voor vier à zes personen:
200 g (Griekse) feta*
(1/4 liter melk)
ca. 600 g pompoen
stukje Parmezaanse kaas of oude Goudse van ca. 125 g
1 grote ui
6 takjes verse munt*
3 eieren
1,5 waterglas zelfrijzend bakmeel
1/2 waterglas olijfolie
ca. 1 theelepel munt
ca. 1 theelepel oregano
zout, versgemalen peper
3 à 4 eetlepels sesamzaad

Bereiding:

  • Week de feta eventueel 1 à 2 uur in de melk om hem iets te ontzilten. Rasp de feta grof op een groenterasp. Verwarm de oven voor op 200 graden °C en vet een ronde ovenschaal of hoge taartvorm in met wat olijfolie. Rasp de pompoen met een groenterasp en druk het vruchtvlees aan in een waterglas; de benodigde hoeveelheid is twee volle waterglazen. Snijd de korstjes van de kaas en rasp hem fijn. Pel de ui en rasp hem fijn op een groenterasp. Knip de munt fijn en klop de eieren los.
  • Meng in een grote kom pompoen, feta, geraspte kaas, ui, verse munt, eieren, bakmeel, olijfolie en gedroogde kruiden goed door elkaar. Breng op smaak met zout en meer peper. Schep het mengsel in de ovenschaal en strijk het glad. Vul de vorm niet tot bovenaan in verband met rijzen. Strooi het sesamzaad erover en bak de taart in ca. 40 minuten gaar en goudbruin.
Het smaakte helemaal niet gek.
  • Ik denk dat er harde fetakaas bedoeld wordt. Ik heb gewone genomen (wel in de melk gelegd) en geprakt. Wel een goed idee, want de smaak wordt zachter.
  • 6 takjes munt leek me een beetje veel, ik heb er 6 blaadjes in gedaan.
  • Verder had ik me vergist en veel te veel olijfolie door het beslag gedaan (ik vond het al veel, maar ik dacht ja, Kreta daar groeien 15 miljoen olijfbomen, daar gaan ze royaal met olijfolie om). Het beslag in een vergiet een nacht laten uitlekken en de volgende dag de taart gebakken. Dus misschien had het resultaat iets anders moeten worden.
  • Ik gebruikte een bakje van 400 gram pompoenstukjes van de Lidl en 2/3 van de ingrediënten en bakte hem in een springvorm van 18 cm⌀.









Geen opmerkingen: