donderdag 28 februari 2019

Mexicaanse Bowl



Het gerecht is neutraal van smaak, geschikt voor kinderen, denk ik. Volgende keer maak ik hem pittiger, met een Mexicaanse salsa of zo. Het ziet er wel gezellig uit.



Ingrediënten voor 2 personen:
1 grote zoete aardappel
1 eetlepel olijfolie
1 kleine ui (gesnipperd)
mespunt cayennepeper
klein blikje zwarte bonen (Bonduelle, uitgelekt)
1 paprika (in blokjes)
0.5 limoen (rasp en sap)
Klein blikje mais  (Bonduelle, uitgelekt)
(vegetarische) rookworst
0.5 bosje koriander (fijngehakt)
75 milliliter crème fraîche
bieslook (fijngehakt)


Bereiding:
  1. Prik de zoete aardappel een paar keer in met een vork en gaar ze in circa 9 minuten in de magnetron. Verhit 1 eetlepel olie en bak hierin de uien met de cayennepeper 5 minuten op   middelhoge stand.
  2. Verhit 1 el olie en bak hierin de cayennepeper 5 minuten op middelhoog vuur. Voeg de bonen en paprika toe en bak circa 5 minuten. Neem de pan van de warmtebron, voeg het limoensap toe en roer goed door.
  3. Verhit in een andere pan de rest van de olie en bak hierin de mais en worst circa 5 minuten op een hoge stand.
  4. Pel of schil de zoete aardappel en stamp hem fijn met de koriander en crème fraîche. Roer de limoenrasp en bieslook erdoor.
  5. Verdeel  het stamppotje, het bonenmengsel en het rookworstmengsel in stroken over 4 kommen.











2 opmerkingen:

Stella zei

Zo'n zogenaamd 'bowl'gerecht eet ik steeds vaker. 1 tot 2 keer per week eet ik alleen. Mijn man heeft dan trek in dit en ik in dat en dan besluiten we ons eigen eten te maken/regelen. Ik heb meestal een zoete aardappel liggen, en die gaan ideaal samen met van allerlei lekkere dingen: hummus, groentjes, peulvruchten, feta, restjes van van alles. Erg lekker altijd en ziet er ook leuk uit! Deze Mexicaanse variant nog niet gedaan, ga ik ook maken, en dan lekker pittig. groet Nicolet

Jannie zei

Goed idee want een zoete aardappel is zo gepoft in de magnetron.