donderdag 5 december 2019

Arepa's uit Colombia





Ik vond deze foto's op mijn fototoestel en ik vond de 'broodjes' er heel lekker uitzien, maar ik wist helemaal niet meer wat ik gemaakt had, tot ik het pak voorgekookte maismeel weer tegenkwam:



Het recept voor de arepa's staat op het pak en is heel eenvoudig:

Meng in een kom
2 cup P.A.N. voorgekookt maismeel met
2½ cup lauw water en
1 theelepel zout

Vulling: 
geraspte kaas en plakjes kaas
of
garnalen
of van alles wat je lekker vindt, zoals pulled pork of bruine bonen.

Bereiding:

Kneed 2 à 3 minuten tot het deeg niet meer aan je handen kleeft. Laat 5 minuten rusten.
Verdeel het deeg in 10 gelijke porties. Vorm een bal uit elke portie, maak je handen nat en vorm een dun rond broodje door de bal van de ene handpalm naar de andere handpalm te drukken (zie hier op 1 minuut)) of in de linker handpalm leggen en met de rechterhand al draaiende een broodje te vormen. Je kunt dikke en dunne broodjes maken; ik koos voor de dunne.
Vervolgens grill, frituur of bak je ze in een beetje olie of boter in de  koekenpan of in de oven tot ze goudbruin zijn.
Snijd ze open en vul ze. Verwarm ze nog even.

Met garnalen:
Kook de diepvriesgarnalen in kokend water tot ze roze zien.
Bak de arepa's, snijd ze doormidden en vul ze met de garnalen. Serveer ze met een dipsaus van bijvoorbeeld mayonaise met siracha of andere pittige saus.

De tweede variatie is met kaas:
Meng het deeg voor te bakken met een klontje boter en geraspte (mozzarella) kaas, ongeveer de helft aan kaas t.o.v. van het deeg. Bak hier de broodjes van. Snijd ze open en leg er een plakje kaas tussen. Bak ze nog even totdat de kaas smelt.

Website P.A.N


Arepas met gebakken witte kaas (soort haloumi) en room.




2 opmerkingen:

Marlene zei

Dankjewel voor dit recept. Kocht laasts per ongeluk i.p.v. maismeel voor polenta dit heel fijngemalen meel. Nu weet ik wat ik ermee ga maken.

Jannie zei

Wat leuk, en van polenta kan je weer geen arepa's maken.