donderdag 26 augustus 2021

Venetiaanse vis

 



Deze op Venetiaanse wijze bereide en geconserveerde vis kunt u enkele uren van tevoren maken en is dus ideaal voor een etentje.

Ingrediënten:
1 kg kleine witvisfilets (tilapia is hier goed voor geschikt)
zout
4 el melk 
3 eieren
-
1 dl olijfolie
50 gr boter
1 ui, in fijne plakken of gehakt
3 teentjes knoflook, geperst
40 gr pijnboompitten
40 gr rozijnen, 10 minuten in kokend water geweekt
1 laurierblaadje, gehalveerd
versgemalen zwarte peper
1,75 cl witte wijnazijn
1,75 dl koud water
-
75 gr gedroogd witbroodkruim*
1,2 dl olie om te bakken

Bereiding:
Voorbereiding:
Spoel de visfilets af en dep ze droog met keukenpapier. Snijd ze in 2-3 stukken. Breek de eieren boven een ondiepe schaal, voeg wat zout toe en klop goed met een vork. Meng voorzichtig en laat 30 minuten onder af en toe roeren intrekken..

Bereid de marinade
Verhit de olijfolie in een grote pan op matig vuur. Fruit de ui en knoflook zonder deksel glazig, Voeg de pijnboompitten, uitgelekte rozijnen en laurierblaadje toe, Breng op smaak met zwarte peper en bak het mengsel 2-3 minuten. Schenk de witte wijnazijn erbij, laat het mengsel 1 minuut koken en voeg het water en een snuf zout toe.
 Kook circa 10 minuten zachtjes en roer de peterselie erdoor.

Bak de vis
Doe het broodkruim op een vel keukenpapier, laat de vis 5 minuten uitlekken in een zeef die boven een kom is gezet. Haal de stukjes vis een voor een door het broodkruim.
Doe het grootste deel van de olie in een grote pan en verhit deze op matig vuur. Bak enkele stukjes vis goudbruin, draai ze voorzichtig om en bak ze aan de andere kant. Doe ze over op een groot plat bord; laat ze niet uitlekken. Bak de rest van de vis en voeg zo nodig extra olie toe. Temper eventueel het vuur om te voorkomen dat het broodkruim verbrandt.

Schep de marinade over de vis. Zorg dat elk stukje vis met de marinade in contact komt. Laat afkoelen, dek losjes af met magnetronfolie en laat het gerecht voor het serveren enkele uren staan.


Recept gedroogd broodkruim.


* Kant en klaar paneermeel wordt snel bruin, terwijl het eten nog niet gaar is. Eigengemaakt gedroogd witbruinkruim blijft maanden, zo niet langer, goed in een goed afgesloten pot.
Strooi vers broodkruim in een ovenschotel of op een bakplaat en bak het op 120℃ krokant en droog maar niet bruin. Schep af en toe om, zodat het gelijkmatig droogt. Dit kan wel 45 minuten duren, zo niet langer, maar kom niet in de verleiding om de temperatuur hoger te zetten. Haal de kruimels uit de oven wanneer ze kurkdroog zijn. Wrijf ze door een metalen zeef of maal ze in een keukenmachine of blender. Mochten ze nog vochtig aanvullen, dan de verder in de oven laten drogen. De volledige afgekoelde korrels zijn in een goed gesloten pot of voorraaddoos vele maanden houdbaar.



Recept uit Uitgebreid Italiaans lunchen van Julie Biuso


1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb nog steeds niet mijn sarde in saor gemaakt, want ik had me vergist in het recept dat ik wilde gebruiken. Er stond in dat je de sardines eerst in de diepvries moest doen. Dat had ik gedaan, maar daarna weer ontdooid. Maar dat laatste moest juist niet. Toen heb ik ze maar gewoon gebakken. Ik heb een nieuwe lading in de diepvries gedaan en ga ze binnenkort bereiden. Over het brood drogen : ik had nog een baguette liggen dat helemaal uitgedroogd was, je kon er iemand z'n kop mee inslaan, zeg maar. Met die warmte hier beschimmelt het brood niet. Ik heb het mooi kunnen gebruiken in mijn salmorejo, binnenkort op mijn blog.