donderdag 27 april 2023

Warme gekookte Bietjes met zilveruitjes en/of augurk

 


Rode bietjes, zoals vroeger thuis staat bij dit recept op het blog van de K van Koken. Ik kan het mij niet herinneren en ik geloof dat wij zelden of nooit bietjes aten. Men at ze gewoonlijk met spek en ik at ze bij spareribs. Ik maakte mijn gast hier helemaal gelukkig mee.

Ingrediënten:

  • 250 gr rode bieten voorgekookt en ontveld
  • ½ el suiker
  • 2 el zilveruitjes (en/of fijn gesneden augurk en/of pickles)
  • 1 el azijn uit de pot zilveruitjes
  • snufje gemalen kruidnagel
  • snufje zout en peper
  • 1 dessertlepel aardappelmeel
Bereiding: (circa 20 minuten)

Snij de bietjes in dunne plakken, bijvoorbeeld met behulp van een mandoline. Doe in een pannetje een beetje water, voeg daaraan de suiker toe samen met de kruidnagel. Breng dit aan de kook en voeg dan de schijfjes biet toe. Laat alles goed doorwarmen.

Voeg nu de zilveruitjes toe. En breng het sapje op smaak met de azijn uit de pot. De smaak mag niet zoet zijn, maar zoet-zuur.

Los het aardappelmeel op in een beetje koud water. Roer dit door het gerecht en laat het even koken zodat het bindt. Direct serveren.

Best lekker.


1 opmerking:

Nicolet zei

Wat leuk, ik at dit vroeger thuis. De bietjes werden geraspt weet ik nog. Welk vlees we erbij aten kan ik me niet herinneren, ik denk niet dat het speklapjes waren. Als ik er aan denk zal ik het binnenkort aan mijn vader vragen, misschien weet hij het nog. Ik vond het wel altijd lekker! Groet Nicolet