woensdag 4 november 2020

Druivengelei

 



Een medecursist bracht mij een emmer kleine zoete druifjes uit eigen tuin. Ik herinnerde mij een column van Clara Ten Houte de Lange op de site van Okoko, wat toen nog Iens heette, over haar eigen druivenoogst:

Ingrediënten:

  • Druiven
  • Geleisuiker
  • Eventueel rode of witte wijn


Bereiding:

Clara schrijft: Maar nu eerst de druivengelei. Daarvoor moet je eerst druivensap maken. Bijvoorbeeld met een sapmachine of in een sapketel. Of gewoon door de druiven even te koken tot ze hun sap loslaten. Dit vind ik zelf het makkelijkst. 

  1. Breng de druiven met pit en al - wel even wassen - met een flinke scheut water aan de kook
  2. Kneus ze met een stamper en laat ze op zacht vuur pruttelen tot ze hun sap loslaten. Daarna laat je deze druivenmassa in een vergiet bekleed met een schone vochtige doek boven een grote kom uitlekken. Dit sap is, net als het sap uit de sapketel, al mooi helder. 
  3. Meet de hoeveelheid sap af in een maatbeker. Vul het eventueel aan met rode of witte wijn en breng het in een grote pan met geleisuiker aan de kook. Reken op 1200 gram geleisuiker per liter sap en los al roerende de suiker op. Pas als de massa ook door roeren niet meer van de kook raakt, gaat de kooktijd in. Dan laat je de gelei nog vier tot vijf minuten goed borrelend doorkoken. 

Zulke mooie heldere gelei vraagt natuurlijk om wat creativiteit. Ik kook vaak een vanillestokje of kaneelstokje mee. Dan stop ik in elk potje ook een kaneelstokje of een stukje vanille. Of ik roer de laatste minuut koken ringetjes rode peper door de gelei. Of blaadjes verse munt of dragon door iets afgekoelde gelei. Zulke kruidige gelei met kaneel of rode peper smaakt prima bij een groot stuk vlees of wild uit de oven. Druivengelei met dragon of munt doet het goed bij kip en de vanillevariant is heerlijk in een zoet nagerecht. Kortom, deze komende winter geniet ik nog volop van de druiven uit onze tuin.



Geen opmerkingen: