zaterdag 6 februari 2021

Italiaanse Strudel, Spinazie, Ricotta, Rozijnen en Pijnboompitten











Met één vel bladerdeeg gemaakt i.p.v. twee. Desondanks prima


De strudel met ricotta en spinazie is een smakelijke hartige taart die warm of koud in plakjes wordt geserveerd; de bereiding is vrij eenvoudig en kan een goed idee zijn voor een rustiek diner, een picknick of een snelle snack.

Ingrediënten:

  • 2 vellen Bladerdeeg* 
  • 1 kg Spinazie 
  • 250 gr Ricotta 
  • 50 gr Rozijnen 
  • 50 gr Pijnboompitten 
  • 150 gr Grana Padano om te raspen 
  • 3 Middelgrote eieren 
  • Nootmuskaat naar smaak
  • 50 gr boter 
  • Zout en zwarte peper naar smaak

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 °

  1. Stoom of roerbak de spinazie of doe ze in een schaal in de magnetron (schijnt goed te gaan) tot de spinazie slap is,
  2. Giet de spinazie af en knijp hem, eenmaal afgekoeld, goed uit
  3. Hak ze fijn met een mes of met een wiegemes**
  4. Fruit de spinazie enkele minuten in een pan met 25 gram boter
  5. Doe dan de verwarmde spinazie in een kom en voeg de verkruimelde ricotta,  nootmuskaat, geraspte kaas,  eieren, rozijnen,  pijnboompitten, zout en peper toe. 
  6. Meng alles goed en laat het mengsel een half uur staan, zodat alle smaken goed kunnen mengen.
  7. Leg ondertussen op een met bloem bestoven werkblad het bladerdeeg waarop je al het spinazie- en ricottamengsel smeert, en laat alle randen minimaal 2-3 cm leeg.
  8. Bestrijk de randen met een klein  losgeklopt ei
  9. Rol het bladerdeeg vervolgens uit tot een rol
  10. Sluit de randen zodat de vulling niet naar buiten komt
  11. Bestrijk de strudel met ricotta en spinazie met de resterende losgeklopte eidooier om het oppervlak glanzend te maken.
  12. Leg de strudel met ricotta en spinazie op een ingevette bakplaat of bekleed met bakpapier en bak ongeveer 40 minuten.
Ik had maar 1 rol bladerdeeg. Met 2 vellen bladerdeeg kun je de strudel nog een keer oprollen zoals op deze foto.                                                                                                                                                                       : 

Foto van Giallo Zafferano


Mijn moeders Fried. Herder wiegemes, misschien wel 100 jaar oud.










Recept Giallo Zafferano

3 opmerkingen:

Clementine zei

Die van mamma was niet zooooooo oud ! Ik kan me nog herinneren dat ze hem gekocht heeft.
Het recept komt mij bekend voor !

Jannie zei

Hoe oud dan?

Clementine zei

Nou, ik ben nog lang geen honderd en ik kan me herinneren dat ze hem gekocht had. Ze gebruikte hem o.a. voor de spinazie. Laat zeggen 55 jaar oud ?