zondag 23 juni 2019

Salade met Palmharten en Citrusvruchten




Ik zie op mijn blog dat ik in 2012, 2014 en voor het laatst in 2017 iets met palmharten at. Daar tussendoor ook wel eens, maar dat was gewoon een paar palmharten uit blik met mayonaise uit een tube erover, en dat was mijn lunch. Dus blijkbaar krijg ik eens in de twee, drie jaar een drang naar palmharten. Ik kocht ze altijd bij Albert Heijn of mijn buurtsuper Jumbo maar nu waren ze uit de schappen verdwenen, zelfs bij AH XL of AH webshop. Ze zijn nog wel bij Sligro en Makro verkrijgbaar.

Dit recept Salade de coeur de palmiste & agrumes is een specialiteit van Mauritius.

Ingrediënten voor 2 personen:
200 gr verse palmhart (bij ons dus uit blik)
20 gr koriander
100 gr sinaasappelpartjes
100 gr grapefruit- of pomelopartjes 
70 gr julienne gesneden ui
35 ml olijfolie
10 ml wijnazijn
10 ml citroensap
zout en peper
rucola

Bereiding:

  1. Je begint met het dik afsnijden van de schil van de sinaasappel en van  de grapefruit en de partjes tussen de lamellen eruit te wippen.
  2. Snij de palmharten in plakjes en doe ze in een kom met de rest van de groenten
  3. Klop een dressing van de olijfolie, azijn, zout en peper en meng door de groenten.
  4. Schik rucola in een diep bord en schep er de salade op.

Geef er eventueel gegrilde gamba's bij.





2 opmerkingen:

Clementine zei

Dan weet ik dus wat ik de volgende keer moet meenemen. Volgens mij staan ze hier overal in de winkels.

Stella zei

Het blik komt me niet bekend voor maar ik ga ook op zoek! Hier in de omgeving veel winkeltjes met producten uit andere landen, wellicht ook palmharten. Ik vergeet ze ook maar vind ze erg lekker! Gr Nicolet