dinsdag 11 juni 2019

Vis-Chorizo en Tuinbonen




Het  recept is van Hugh Fearnly Whittingstall van The River Cottage in London. Hij noemt het vis-rizo, want het is vis gecombineerd met de smaak van chorizoworst.

Ingrediënten voor 4 personen:
700 gr witte visfilet, zoals koolvis, wijting, schelvis zonder huid of graten
1 el ongerookte paprikapoeder
1 tl zoete gerookte paprikapoeder (pimentón dulce)
snuf cayennepeper
2 tl venkelzaad
2 tenen knoflook, in plakjes
2 el neutrale olie
150 gr gare tuinbonen, dubbel gedopt als ze groot zijn
sap van ½ citroen
zeezout
eventueel ter garnering munt.

Bereiding:

  1. Controleer de vis op graatjes en snijd de vis in blokjes van ongeveer 2 cm. Doe de blokjes met de specerijen, knoflook en olie in een kom en voeg een snuf zout toe. Schep om en laat maximaal een half uur in de koelkast staan.
  2. Verhit een grote koekenpan of wok op middel toot hoog vuur. Voeg een klein scheutje olie toe, doe de vis erbij en bak al omscheppend 4-5 minuten tot de blokjes gaar zijn. Roer de tuinbonen erdoor en bak ze een minuut mee. Knijp het citroensap erover en haal de pan van het vuur. Proef op zout.
  3. Verdeel de vis over kommen en dien op met verse munt.


In plaats van tuinbonen kun je ook andere groenten of peulvruchten nemen, of een mengsel van erwtjes en linzen.

2 opmerkingen:

Stella zei

Goh, die Hugh… ik heb ook wat boeken van hem staan... maar weer snel eens in gaan neuzen... dit is alvast een lekker recept! Ik keek naar zijn allereerste tv-programma's, jaren geleden op de BBC, toen er nog niet zoveel kookprogramma's waren. Mijn man en ik waren fans! Kijk nu bijna nergens meer naar, lees dan liever kookboeken. Vriendelijke groet, Nicolet

Jannie zei

Ja, er zijn steeds meer eet-programma's en steeds minder kijk ik. Ik keek nog al eens zaterdagochtend naar de BBC, maar zelfs dat doe ik niet meer. Ik zoek wel recepten op de BBC site.