dinsdag 12 maart 2019

Pittig Vegetarisch Pistoletje Filet Americain van Wortel




Het stond al vanaf 2015 op mijn bucketlist en nu eindelijk, dankzij de Nationale week zonder vlees, is het er eindelijk van gekomen, hoewel ik helemaal niet van die georganiseerde semi-verplichtingen houd, het liefst zou ik dan juist minstens een meter spareribs of een half varken van het spit afkluiven.

Het recept voor de Belgische filet Americain Martino, dus met uitjes, augurk, ketchup en mosterd, komt uit het TV programma Dagelijkse Kost van  van Jeroen Meeus.

Ingrediënten: 
Wortelspread
300 g wortelen
½ ui
35 g tomatenpuree
2 koffielepels mayonaise
2 koffielepels tomatenketchup
Olijfolie

Dressing:
2 eetlepels mayonaise
1 eetlepel curryketchup
1 eetlepel mosterd
enkele druppels Worcestershiresaus
snuifjes cayennepeper
zout

Afwerking:
4 pistoletjes
1 grote augurk
½ sjalot
4 koffielepels kappertjes
paar plukjes waterkers (optioneel)

Bereiding
Spread:
  1. Schil de wortelen en rasp ze. Pel de ui en snipper hem fijn.
  2. Verhit een scheut olijfolie in een pan en stoof de ui. Doe er de geraspte wortelen en een klein scheutje water bij. Zet het deksel schuin op de pan en laat op een laag vuur garen. Al het water moet verdampt zijn.
  3. Haal de wortelen van het vuur. Mix in de hakmolen (of staafmixer) met de tomatenpuree. Doe de wortelspread in een kom en laat afkoelen in de koelkast.

Dressing:
  1. Meng twee eetlepels mayonaise met een eetlepel curryketchup en evenveel mosterd. Breng op smaak met een snuifje cayennepeper, zout en enkele druppels worcestershiresaus.

Afwerking:
  1. Meng de wortelspread met twee koffielepels mayonaise en evenveel tomatenketchup. Breng op smaak met peper en zout.
  2. Snijd de augurk in plakjes en snipper een half sjalotje fijn.
  3. Snijd de stokbroden overlangs open en bestrijk een helft dik met wortelspread.
  4. Strooi er gesnipperde sjalot en een kleine lepel kappertjes over. Leg er enkele plakjes augurk op.
  5. Werk af met dressing en (eventueel) wat waterkers. Leg de bovenste helft van het broodje op de wortelmartino.


Toen ik de ui met de wortel bakte was ik bang dat het naar hutspotsmaak zou smaken, maar in tegendeel, het werd door de pittige mosterd en de cayennepeper een lekker pittig broodje. waarin de wortel nauwelijks te herkennen was.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mee eens! Je zou spontaan een varken aan het spit rijgen deze week. Ik ben ook niet dol op dit soort marketeersdromen. Maar voor sommige mensen is zo'n duwtje toch wel nodig denk ik, en kan het geen kwaad om even stil te staan bij de vleesconsumptie. Ach.. het is niet erger dan pindakaasdag of Nutelladag!Groet Nicolet

Clementine zei

Ja ik ben er ook zo een. Ik eet heel vaak vegetarisch zonder er bij stil te staan. Maar als het bijna een verplicht nummer wordt, dan hoef ik niet meer. In Frankrijk gaat het op het ogenblik echt te ver met de vegatariers, ze zijn erg agressief. Sommigen verbieden het om vlees te eten. Nou, dat maak ik zelf wel uit.

Stella zei

En gelijk heb je! Heb het idee dat Fransen over veel meer een boel heisa maken (terecht of onterecht, maar dat kan ik hier vandaag niet beoordelen, daar heb ik de kennis over de onderwerpen niet voor). Ik weet dat er jaren geleden al filialen van McDonald's waren met ingegooide ruiten of erger. Enfin...wij doen ons ding! :-)