dinsdag 26 maart 2019

Portugese witte boontjes met Raapstelensoep



Zelden post ik twee soortgelijke recepten achter elkaar, meestal wissel ik vegetarische recepten af met iets wat zwemt, vliegt of rent. De reden dat er nu twee recepten met peulvruchten en groente staan is omdat afgelopen week de Spaans-Portugese week bij Lidl was met o.a. potten feijão-frade, die nu nog verkrijgbaar zijn. Zodoende heb ik mij in de culinaire aspecten van deze kleine zwarte oogboontjes verdiept. De meest voorkomende Portugese recepten met deze boontjes zijn een salade met tonijn en hardgekookt ei en een soep met raapstelen. Dat komt goed uit, want die zijn er nu.


Ingrediënten:
1 pot feijao-frade (zwarte oogboontjes) van netto 400 gram
1 bos grote raapstelen
1 wortel
2 middelgrote uien
2 tenen knoflook
1 dl extra vergine olijfolie
1 liter of meer heet water
zout en peper

Bereiding:
Verwarm in een soeppan de olijfolie en fruit de gehakte uien en knoflooktenen. Wanneer de ui doorzichtig is voeg je de boontjes met het water toe. Zodra het water kookt doe je er de blokjes wortel en de klein gesneden stengels van de raapstelen bij. Maak op smaak met zout en witte peper en voeg er op het laatst de gesneden bladeren van de raapstelen bij.
(Ik deed er i.p.v. water bouillon bij).


Geen opmerkingen: