donderdag 1 augustus 2019

Kommetje Droogebakken Sperziebonen met Gehakt





Ingrediënten voor 4 personen:
Voor het gehakt:
225 gram half om half-, varkens- of kipgehakt
1 el Shaoxing wijn of medium Sherry
1 el lichte sojasaus
1 tl donkere sojasaus
2 el water
2 el fijngehakte of geraspte gember
1/2 tl suiker
1 tl maizena
De Groenten:
450 gram sperziebonen gehakt in kleine stukjes van ca. 7 mm
2 el klein gehakte knoflook
1/2 rode paprika, heel klein gesneden
chilipepers naar smaak, heel klein gesneden
Smaakmakers (kan je tevoren mengen in een kommetje)
1/4 tl suiker
1 tl sesamolie
1 el lichte sojasaus
1/4 tl gemalen witte peper
snuf zout
2 el water
3 el olie om te bakken

Bereiding:
  1. Meng het gehakt met de rest van de ingrediënten totdat het alle vocht heeft opgenomen. Laat 15-20 minuten marineren.
  2. Verhit 2 el olie in een wok op middelhoog vuur. Voeg de stukjes sperziebonen toe, roer om en spreid de boontjes in een enkele laag, bak 30 seconden. Roer weer  om en bak de andere kant,  herhaal dit tot de stukjes donkere spikkels krijgen, zacht en gaar zijn. Voeg eventueel een lepeltje water toe als dat nodig is. Zet de boontjes apart.
  3. Draai het vuur hoog, schenk iets olie in de wok (varkensgehakt heeft minder nodig dan kip) , voeg het gehakt toe en bak het bruin. Roerbak niet, maar druk het tegen de pan zodat het een krokant korstje krijgt, draai het vuur lager.
  4. Voeg de knoflook, paprikastukjes en chilipepers toe, roerbak 1 minuut. 
  5. Voeg de gare sperziebonen toe plus de smaakmakers:  1/4 tl suiker, 1 tl sesamolie, 1/4 tl gemalen witte peper, snuf zout en 2 el water. Draai het vuur hoog en roerbak 10-15 seconden en serveer.
Recept The Woks of Life, een blog van een Chinese familie in Amerika. De ouders werkten in Chinese restaurants en hun doel is om de Chinese recepten aan hun kinderen door te geven; maar ook de kinderen posten hun recepten, al dan niet Chinees.












5 opmerkingen:

Stella zei

Lekker! De website meteen even bij mijn favorieten gezet!

Clementine zei

Jo had het kookboek dat ik gemaakt heb van de recepten van mijn schoonmoeder aan een vriendin, waarvan zojuist de moeder was overleden, laten zien Ze had tranen in haar ogen : ik had ook aan mijn moeder haar recepten moeten vragen, wat heb ik daar een spijt van !

Op mijn blog staan ook van die recepten die ik vroeger vaak klaarmaakte toen de kinderen nog thuis woonden, dus als ze willen kunnen ze die terugvinden. Maar ze zijn nog niet oud genoeg om daar waarde aan te hechten denk ik. Maar ze houden wel van lekker eten.

Stella zei

Clementine, als ze van lekker eten houden komen ze vanzelf wel om de recepten! Daarnaast is soms de herinnering lekkerder dan het gerecht. Ik heb een aantal recepten van vroeger nagemaakt met de kennis en ingrediënten van nu omdat het origineel toch wat tegenviel. Sinds mijn jeugd is er op het gebied van eten (gelukkig) veel veranderd.

Clementine zei

Mijn oudste zoon die in Nederland woont wil altijd gevulde aubergines eten als hij hier in Frankrijk op vakantie is en vindt ze nog steeds lekker. Mijn kleindochter zei van te voren al : dat lust ik niet. Weet je dan wat aubergines zijn ? Nee, dat wist ze niet. Maar ze is wel zo dat ze alles proeft en toen was ze meteen verkocht. Oh Lekker, papa kan jij dat thuis ook klaarmaken ? Ik zal eens vragen of hij ze al eens klaargemaakt heeft.

Stella zei

Met die kleindochter komt het wel goed; jong geleerd is oud gedaan! Bovendien een oma en een oudtante die lekker koken, dus wat wil een mens nog meer? Ik heb nu ook trek in aubergines, dus die staan morgen op het menu, en dus geen pasta spinazie en champignons, de spinazie is ook lekker in een salade!