zaterdag 22 december 2018

Ham-bladerdeegspiesjes





Foto uit Lekker en Genieten

Mijn zus, die al het grootste deel van haar leven in Frankrijk woont, heeft een abonnement op  Koken en Genieten. De bladen laat ze naar mijn adres komen en als ze hier is neemt ze ze mee. Het blad is een vertaling van het Duitse Kochen & Genießen, en ik mag haar graag plagen met de recepten voor deftige Hausmannskost nach Hausfrauenart. Er staan veel recepten met vlees in en heel, heel veel taart en gebak.
Soms haal ik er een recept uit, zoals de rodekool met Glühwein die erg lekker is.

Het kerstboompje van bladerdeeg leek me eenvoudig om te maken. Maar ik had geen rekening gehouden met mijn volkomen onmacht om maar iets fatsoenlijks in elkaar te knutselen. Zou er een  posttraumatisch kleuterschoolsyndroom bestaan?

Ingrediënten voor ca. 20 stuks:
270 gram koelvers bladerdeeg
6 plakken gekookte ham (ca 150 gram)
1 eidooier
4 takjes tijm
2 rode appels
20 satéprikkers
bakpapier

Bereiding:

  1. Week de satéprikkers in koud water. Rol het bladerdeeg samen met het papier uit. Beleg met de gekookte ham. Snijd er ca. 20 repen (à 2x24 cm) van.
  2. Verwarm de oven voor op 230°C. Dep de satéprikkers droog. Prik de ham-bladerdeegrepen slangvormig aan de satéprikkers. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Kluts de eidooier met 1 el water. Bestrijk de deegrepen ermee. Bak 12-14 minuten in de oven. Laat afkoelen.
  3. Hak de tijm fijn. Snij de schil van de rode appels ca. 5 mm dik. Steek uit de appelschil ca. 20 sterren en prik ze aan de satéprikkers. Verwerk de overige appel in een ander recept. Bestrooi met tijm.
Voor de zekerheid had ik de ham vastgeplakt met tapenade. Ik zie het nu: ik heb één vouw teveel gemaakt. Ik ben wel met een grote vouw begonnen, maar dat zie je nu niet. Bovendien liggen ze andersom, met de punt naar beneden.





Geen opmerkingen: