donderdag 6 december 2018

Trifle met Kruidkoek, Port, Rum, Rozijnen en Banketbakkersroom



Ik at deze Sinterklaas-Kerstachtige trifle als uitgesteld ontbijt en werd er heel vrolijk van. Als dessert na een uitgebreide kerstmaaltijd lijkt het me minder geschikt, zó machtig. Ik heb het recept uit een Duits blad en dat zegt misschien al genoeg.

Ingrediënten voor 4 personen:
Voor de banketbakkersroom:
4 eidooiers
100 gram suiker
50 gram custardpoeder
5 dl melk
1 vanillestokje
1/2 el kaneelpoeder
250 gram mascarpone

Voor de rozijnen met port en rum:
1 dl rum
1 dl witte port
1 dl water
100 gram suiker
1 steranijs
100 gram rozijnen

Ingredienten voor de afwerking:
3 peren
1/4 citroen
200 gram kruidkoek/peperkoek/ontbijtkoek
50 gram chocolade

Bereiding Banketbakkersroom:

  1. Klop de eidooiers met de suiker met de keukenmachine tot een lint en klop er de custardpoeder door. Verwarm de melk op het vuur. Snijd het vanillestokje in de lengte open en schraap boven de melk met een scherp mes de zaden uit. Leg de vanillepeul in de melk en doe er flink wat kaneelpoeder bij. Laat het van het vuur af trekken en haal de vanillepeul eruit. Giet een beetje warme melk bij het eimengsel en laat al roerend op en matig vuur binden tot het pudding wordt. (of maak een snelle pudding volgens de aanwijzing op het pakje custard met evt. een extra ei erdoor).
  2. Doe de pudding in de kom van de keukenmachine en laat op lage stand draaien tot de pudding is afgekoeld. Roer de mascarpone door de afgekoelde pudding. Stort alles in een schaal en dek af met huishuidfolie. Duw de folie tot tegen de pudding zodat er geen vel op komt. Laat de mascarponepudding opstijven in de koelkast.

Bereiding Rozijnen met Rum:

  1. Verwarmde rum met de Port, het water, de suiker en de steranijs in een steelpan. Giet het mengsel over de rozijnen en laat ze wellen.

Afwerken:

  1. Schil de peren en snijd ze in blokjes. Pers er de citroen over uit en meng goed. Giet de rozijnen af maar bewaar het weekvocht. Verwijder de steranijs. Due de pudding in een spuitzak. Verkruimel een derde van de peperkoek en leg op de bodem van een schaal of individueel tumblerglas. Schep er een derde van de rozijnen over en enkele lepels van het weekvocht. Doe er een derde van de peren en een derde van de pudding over. Maak zo nog twee lagen met


  • peperkoek
  • rozijnen
  • weekvocht
  • peren
  • pudding.
  • Rasp er wat chocolade over.
Nog meer trifles:






4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Jannie, ik had gisteren een reactie geschreven maar zie het niet terug... nog een keer: Ik moest erg lachen toen ik las dat je dit als ontbijt hebt gegeten. Ik las het terwijl ik achter mijn bakje havermout (extra lekker met appel en rozijnen) zat en moest er even niet aan denken om dit gerecht als ontbijt te eten! Maar lekker lijkt het me wel en geeft weer voldoende inspiratie voor een aanstaand etentje. Kerst vier ik niet, ik ben er niet... zit met partner in omgeving Lissabon en we doen lekker waar we zin en trek in hebben die dagen! Groet Nicolet

Jannie zei

Nou ja, het was een uur of 11 hoor en voor mij was het vrij nieuw om met alcohol te ontbijten (vandaar de vrolijkheid) en de lunch kon ik overslaan. Dus jullie gaan nu de beroemde Pasteis de Belem eten. Heel veel plezier!

Anoniem zei

Klopt, ben me nu al op de Pasteis de Belem aan het verheugen (en op alle andere lekkere dingen zowel zoet als hartig)! Nicolet

Clementine zei

Hier bij Lidl in Frankrijk verkopen ze bij de broodafdeling Pastels de Belem. Nog niet geprobeerd.