zaterdag 29 december 2018

Oma's Haringsalade





De kookkunsten van de Italiaanse oma’s zijn enorm populair, kijk maar Jamie’s TV serie met het kookboek Italy en de Indiase blogger Andrakashari Mastanamma die deze maand op 107-jarige leeftijd overleed. Maar waar blijven de recepten van de Nederlandse oma's? Helaas heb ik mijn oma van moederskant nooit gekend en de oma van vaderskant maar heel kort en van haar herinner ik me alleen de zondagse zabaglione.

Dit Oma recept stond in een Allerhande uit 2009 in de reeks familierecepten.


Ingrediënten:
2 middelgrote eieren
1 Granny Smith appel (of een andere friszure appel)
3 stuks Hollandse Nieuwe (haringen)
1 sjalot
2 zure augurken
1 bakje verse dille
1 tl mierikswortel uit een potje
Roggebrood voor erbij

Bereiding:

  1. Kook de eieren in 8 min. hard, laat ze schrikken onder koud stromend water en pel ze. Snijd de eieren in plakken. Snijd de ongeschilde appel in vier parten, verwijder het klokhuis en snijd de parten in dunne plakjes. Snijd de haring in piepkleine blokjes. Snipper de sjalot. Snijd de augurken fijn. Schep de haring om met de sjalot, de augurk, de dille en de mierikswortel. Breng op smaak met peper
  2. Verdeel de plakjes appel over een schaal en schep de haringsalade erover. Leg de plakken ei erop en garneer met de rest van de dille en peper naar smaak.
Het smaakte prima.




6 opmerkingen:

Clementine zei

Ik ben ook op zoek naar oud Hollandse recepten. Uit een oude Allerhande heb ik wat recepten gescheurd en al klaargemaakt zoals bijvoorbeeld Kamper steur, hete bliksem, blote billetjes in het gras. Wat een mooie fantasierijke namen ! Wie weet er nog meer ?

Jannie zei

Bij blote billetjes in het gras denk ik altijd aan Dejeuner sur l’herbe van Manet.

Jannie zei

Zebra’s ? Roggebrood met kaascrème.

Clementine zei

Die heb ik al gemaakt : https://theblogdeclementine.blogspot.com/2014/05/kaasdominos-pain-de-seigle-au-fromage.html

Jannie zei

Nonnenvotten dan? Vot is Limburgs voor kont.

Clementine zei

Ja, zo blijf ik aan de gang. Voorlopig is mijn hjollandse keuken to do lijst al lang genoeg.