zondag 8 maart 2020

Havermoutcakejes met de Staafmixer, Anti-griep thee en Meditatie voor een goed begin van de week




Laten we extra gezond doen en ons immuunsysteem verhogen.
Het is niet in de eerste plaats omdat het virus echt bedreigend is: volgens het Robert Koch instituut zijn tot nu toe in Duitsland 902 infecties geconstateerd. Ter vergelijking zijn er volgens ditzelfde instituut (artikel van 05.10.2019) in het griepseizoen 2017/2018 in Duitsland 25.100 mensen gestorven! Het is in de tweede plaats omdat de wereldwijde maatregelen angstig maken en het is bekend: een placebo kan een positief effect hebben en een nocebo een negatief  ('angst maakt ziek') .

Maar het is zeker goed om voorzorgsmaatregelen te nemen en ons verstand te gebruiken.

Een rondje alternatieve artsen geraadpleegd. Over het algemeen komt het hier op neer.
Angst en stress maken ons ziek. De rust bewaren en mediteren houden ons gezond.
Voedingssupplementen: minimaal 1000 mg vitamine C, 2000 IE vitamine D en Omega 3
Aloe Vera en Kurkuma
Groente, fruit en biologische granen met langzame koolhydraten eten. Detoxen, vlees laten staan.
Wandelen in de natuur en goed ademhalen.
Veel slapen.

Ik eet al een tijdje deze havermoutcakejes voor het ontbijt als alternatief voor brood. Je kunt ze ook makkelijk meenemen. Meestal gebruik ik Griekse yoghurt en vandaag nam ik voor de variatie Franse kwark. Het is een fluitje van een cent om ze te maken; alles gaat in de beker van de staafmixer of de blender en je schenkt de inhoud in de vormpjes. Je kunt ze zelfs in de airfryer bakken.

Ingrediënten voor 12 cakejes:
  • 250 gram Griekse yoghurt
  • 150 gram biologische havermout
  • 2 rijpe bananen
  • 2 eieren
  • een beetje zout 
  • 2 eetlepels honing
  • 1,5 theelepel bakpoeder
Voor erbovenop: bessen, amandelen, pijnboompitten


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 225℃

  1. Meng al de ingrediënten voor de cakejes en giet het beslag in de siliconen of papieren vormpjes. Leg de bessen of nootjes erbovenop.  Bak ze in 20 minuten bruin en gaar.
  2. Laat ze afkoelen in de vormpjes.


Anti-Griep thee met Kurkuma:
  • 50 ml water
  • een stukje verse gember, geschild en in stukken (beschermt tegen infecties)
  • 1 tl kurkuma (ontstekingsremmend)
  • 1 tl kaneel of een kaneelstokje (ontstekingsremmend)
  • 0,5 tl cayennepeper poeder (versterkt de andere middelen)
  • honing naar smaak  (antibacterieel)
  • Sap en schil van een halve citroen

Bereiding:

  1. Doe kokend water in een pannetje en laat op laag vuur de rest van de ingrediënten trekken. Of nog makkelijker, maak een voorraadje voor de hele dag.

Meditatie:


3 opmerkingen:

Clementine zei

Al zoveel doden in Duitsland n.a.v. het virus ? Hier in Frankrijk volgens de laatste berichten 19 doden. Allemaal mensen boven de 70. Nou hoor ik toevallig ook bij die leeftijdsgroep plus heb ik antecedenten die mij "vulnérable" maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik de deur niet meer uitga. Ik ben op het ogenblik snotverkouden, heb keelpijn, maar geen koorts. Gewoon verkouden. We worden hier in Frankrijk goed geïnformeerd : geen handen geven, geen "embrassades", niezen en hoesten in je elleboog, elk uur je handen wassen en indien geen zeep voorhanden dan met gel hydroalcoolique. Komt goed uit, ik had verschillende flesjes nog in voorraad. Maar thuis gebruik ik gewoon zeep. Papieren zakdoekjes gebruiken en na elk gebruik weggooien. Ik neem aan dat in Nederland dezelfde raadgevingen worden gegeven.

En vooral lekker eten !! Elke dag eet ik verse groenten en vers fruit. En ik drink elke dag een kop lekkere thee uit mijn voorraad.

En : whisky is heel gezond : een glas per dag houdt het virus op afstand (dat verzin ik dus zelf)

Jannie zei

Bij ons is de officiële voorlichting precies zo. Behalve dat het niet goed is teveel van die gel te gebruiken omdat het de goede bacteriën ook doodt. Ik las dat Macron had gezegd dat de kleinkinderen beter niet bij de grootouders op bezoek kunnen komen - in de risicogebieden neem ik aan. Ze zitten nu mooi in de Caraïben, dus dat komt mooi uit😉

Clementine zei

Kijk nu naar Rai 1. Heel Italie moet nu thuis blijven.