vrijdag 5 mei 2023

Amandelschelpenmisère

 



Ik ging voor kleine schelpdiertjes, zoals vongole naar de visboer, maar ik was helaas aan de late kant en er lagen alleen nog de grote amandelschelpen, die ik niet kende.
Met knoflook en peterselie wordt alles lekker dacht ik, dus ik maakt mijn favoriete recept a la marinera oftewel a la Vasca

Ingrediënten
  • 1 kilo schelpdieren
  • 1 ui 
  • eventueel een gedroogd pepertje
  • 5 teentjes knoflook 
  • Olijfolie 
  • 1 glas witte wijn (130 ml) 
  • 1 glas water  
  • 1 el meel
  • Gehakte peterselie 
  • Zout
Bereiding:
Hak de ui heel fijn tot bijna gruis in een keukenmachientje/multihakker
Hak ook de knoflook heel fijn, of gebruik de knoflookpers.
Schenk een flinke scheut olijfolie in de pan, bak de ui zachtjes, de knoflook erbij, ook even aanfruiten en dan 1 eetlepel meel erdoor roeren. Goed roeren zodat er geen klontjes ontstaan. 
Schenk de witte wijn erbij, laat even uitbruisen en schenk het water erbij om de saus wat te verdunnen. Laat aan de kook komen.
Doe de schelpen erbij, de peterselie en het zout. Deksel op de pan. De schelpdieren zijn klaar zodra ze open zijn.

Maar helaas, de amandelschelpen waren taai en hard, niet te eten. Bovendien vond ik ze er indecent uitzien. En wat word ik geacht ervan te eten? De hele inhoud? Ik weet het niet. Uiteindelijk heb ik ze fijngemalen. De smaak was wel goed.
We hebben heel wat stukjes stokbrood gedoopt in het overheerlijke vocht, dat wel.

 

Geen opmerkingen: