vrijdag 26 mei 2023

Ei-Aspergesalade

 


Janneke Philippi  vertelt in De Limburger: 

'Tijdens het schillen snoep ik vaak al van een stukje rauwe asperge. De frisse smaak van de aspergesappen is ook wat het goed doet in de eiersalade van vandaag. Hoe langer je de salade laat staan, hoe meer sappen uit de asperge in de salade trekken en hoe zachter de beet van de knapperige aspergestukjes wordt. Serveer de salade als lunch op zuurdesemtoast of bij de borrel op crostini. Die laatste maak je eenvoudig zelf door sneetjes (oud) stokbrood te grillen of te bakken met een beetje olijfolie en zeezout. Maak de crostini af met wat rucola of waterkers.'

Bereidingsduur: 15 minuten

Voor 4 personen

Ingrediënten:

4 eieren
150 gram witte asperges
1 sjalotje
1 takje peterselie
3 eetlepels citroenmayonaise


Bereiding;

Kook voor de salade allereerst de eieren in zeven minuten net hard. Schil intussen de asperges en snijd een dun plakje, of zoveel als nodig is, van de onderzijde. Snijd de asperges in heel dunne plakjes van ongeveer een millimeter. Snipper de sjalot ragfijn. Hak ook de peterselie fijn.

Laat de eieren onder stromend koud water schrikken en pel ze. Snijd de eieren in plakjes.

Meng het ei met de aspergeplakjes, de sjalot en de mayonaise. Breng op smaak met zout en peper. Bestrooi de ei-aspergesalade met de peterselie.

Ik heb deze salade twee keer gemaakt. De eerste keer dacht ik dat ik de salade te vroeg van tevoren had gemaakt, en de tweede keer heb ik ze gelijk opgediend. Beide keren lag er een behoorlijke plas onderin de schaal; de mayonaise was 'opgelost' in het aspergevocht.  Ik begrijp nu waarom in fabriekssalades behoorlijk wat bindmiddel zit.




Geen opmerkingen: