dinsdag 23 mei 2023

Eton Mess met aardbeien en 'Dronken' Eton Mess met Limoncello





Janneke Phillippi gebruikt een restje mascarpone vaak als basis voor een eenvoudig toetje: klop voor  2 personen met de mixer 125 gram mascarpone met 75 nl slagroom, 1 eetlepel suiker, 1 zakje vanillesuiker en een scheut limoncello tot een stevige, schepbare crème. Serveer met vers fruit. Ik verbrokkelde nog een grote citroenmeringue en schepte deze door de crème. Het schuim is al heel zoet, dus suiker is (haast) niet nodig.

Ingrediënten:

  • Mascarpone
  • Slagroom
  • Limoncello
  • Meringue citroensmaak (van la Place bij Jumbo)
  • Gemengd rood fruit (eventueel gemarineerd in Gin).
Bereiding: Roer alles voorzichtig door elkaar. Gebruik het fruit voor garnering.

Natuurlijk was dat smullen. Wel machtig door de mascarpone.



De originele Eton Mess maakte ik onlangs nog voor een grote groep mensen en, zoals altijd wanneer ik de Eton Mess maakt, was het een groot succes. En het is zo eenvoudig, slechts 4 ingrediënten door elkaar mengen. Ik had een schaal voor 2,5 liter en ik gebruikte ongeveer de dubbele hoeveelheid ingrediënten als in onderstaand recept.

Ingrediënten:

  • 350 ml slagroom
  • 30 gr suiker
  • 500 gr aardbeien, schoongemaakt en gehalveerd, kleintjes heel gelaten
  • 2 grote meringues (aardbeiensmaak van La Place bij Jumbo)

Bereiding:

Klop de slagroom stijf samen met de suiker. Verbrokkel de meringues grof.  Meng de slagroom vervolgens met driekwart van de meringue en de aardbeien. 

Garneer met de rest van de meringue en de kleine aardbeitjes.

Van te voren maken: Alle ingrediënten klaarmaken, maar pas op het laatste moment mengen.



1 opmerking:

Clementine zei

Ik gebruik ook vaan een restje mascarpone dat ik dan meng met slagroom.
Laatste nog in de risotto : mascarpone i.p.v. boter