woensdag 10 januari 2018

Kippenvleugels- of kluifjes van Sergio Herman



Wanneer ik nieuwe kookboeken doorblader vind ik meestal maar een of twee recepten die me aanspreken of nog vaker geen enkel recept en dan denk ik "waarom is dit kookboek in vredesnaam uitgebracht?"
En als topkoks boeken uitbrengen voor de thuiskok denken ze dat we over een professionele keuken beschikken inclusief sousvide, salamander of een kidde inclusief Texturizers Lecithine.
Maar dit is een boek met recepten die Sergio Herman voor thuis, voor zijn gezin klaarmaakt. En uit dit kookboek zou ik alles willen koken.

Deze kipkluifjes zijn zo lekker. Ze worden op een andere manier klaargemaakt dan op de standaard Aziatische wijze. Eerst gaan ze 2 uur in de oven op 140C, daarna afgekoeld. Je lakt ze af wanneer je ze gaat eten.  Hij at ze aan boord van Singapore Airlines en wist: fuck, dit is next-level vliegtuigeten. 
Ik at ze op kamertemperatuur op Oudejaarsavond en ze waren verrukkelijk.


Ingrediënten:
500 gram kippenvleugels of kluifjes
olijfolie
3 el sojasaus
1 el sambal
2 el ketjap manis
2 el vissaus
1 limoen, sap
verse chili, fijngesneden
1 lente-ui, schuin gesneden
1 el sesamzaad, zwart en wit
2 el geplukte koriander 
garnering het groen van het lente-uitje in de lengte gesneden en in ijswater gelegd zodat ze krullen


Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 140C, kruid de kipkluifjes met zout, peper en wat olijfolie. Gaar ze ongeveer twee uur in de oven. Laat afkoelen.
  2. Verhit een pan met wat olijfolie en leg de kipkluifjes in de pan. Zorg dat ze een mooi goudbruin kleurtje krijgen.
  3. Blus af met soja, sambal, ketjap, vissaus en limoensap.
  4. Laat indikken tot de lak mooi aan de kluifjes plakt en voeg de en voeg de chili en de lente-ui toe.
  5. Schep in een kom en werk af met sesamzaad en koriander.
Sergio eet ze met Thaise mayonaise. Meng 2 el mayonaise met 2 el Thaise salsa. Voor de salsa kun je het recept van de dressing van Nigella nemen voor de Vietnamese kipsalade.

Ik vond ze wel aan de zoute kant. Ik gebruikte Pearl River Bridge Soy sauce light. Misschien had ik een Japanse sojasaus moeten nemen. Jammer dat Sergio Herman hier niet duidelijker is, want er zoveel verschillende sojasauzen.









Geen opmerkingen: