woensdag 19 december 2018

Rodekool met Glühwein en Peren



De zoetzure rodekoolsalade is de laatste week het populairste recept van dit blog. Voor de rodekoolreceptenzoekers is rodekool met Glühwein ook heel lekker. De alcohol verdampt wel dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ingrediënten:
1 rodekool
2 uien
boter
2 laurierblaadjes
1 el suiker
8 jeneverbessen
1 kaneelstokje
5 kruidnagels
5 el witte balsamicoazijn
600 ml Glühwein
3 peren
2 el kweepeergelei*
zout, peper

Bereiding:
  1. Was de kool, halveer hem en snijd hem in reepjes van de stronk, of gebruik de mandoline.
  2. Pel en snipper de uien. Verhit 1 el boter in een grote pan. Fruit er de ui in. Fruit de rodekool kort mee. Voeg de laurierblaadjes toe. Breng op smaak met zout, peper, de suiker, jeneverbessen, kaneelstokje en kruidnagels. Blus af met de witte balsamicoazijn en de glühwein. Breng aan de kook en kook afgedekt ca. 1 uur op laag vuur.
  3. Was intussen 3 peren (ca. 500 gram), snijd ze in vieren, verwijder de klokhuizen en snijd de peren in parten. Voeg de kweepeergelei en de peer ca. 15 minuten voor het einde van de gaarheid toe aan de rodekool.


* In de gewone supermarkten kon ik geen kweepeergelei vinden, dus heb ik het achterwege gelaten.
De rest van de Glühwein kan je ook gebruiken om wild in te marineren.

Recept uit Koken en Genieten Kersteditie






4 opmerkingen:

Clementine zei

Toch weer een recept uit "mijn" tijdschrift gepikt ! 👌👍 Voor de buitenstaanders : Ik ben de zus van Jannie en woon in Frankrijk. Ik ben geabonneerd op Koken en Genieten, maar omdat het idioot duur is het tijdschrift in Frankrijk te laten bezorgen laat ik het bezorgen bij mijn zus in Nederland. Ik ik haal ze bij haar op als ik in Nederland ben, 1 of 2 keer per jaar. Dus ze heeft het lef de verpakking van mijn tijschriften open te maken en recepten er uit klaar te maken ! 😒

Anoniem zei

Geef haar eens ongelijk. Voor wat, hoort wat ������

Jannie zei

Zo is dat! Gelukkig Kerstfeest.

Clementine zei

Ik heb de rode kool uit MIJN tijdschrift vandaag klaargemaakt. Lekker hoor ! Ik had kweeperengelei gevonden op de spaanse afdeling bij Intermarché. Nu zit ik wel met een hele doos.