zondag 16 december 2018

Tramezzini van tevoren klaar maken



As je de tramezzini een dag van tevoren wilt klaarmaken, hoe houd je ze dan vers zodat ze niet uitdrogen? De Italiaanse nonne, de oma's wikkelen ze in een uitgewrongen theedoek en hun kleindochters in vershoudfolie.

Ik maakte ze 's avonds voor de lunch de volgende dag. Het resultaat:
De tramezzini's in de theedoek waren zacht en smeuïg,
De tramezzini's in folie bleven wat steviger en vond ik iets lekkerder.

Nu zal het resultaat ook wel afhangen van het weer, of het zomer of winter is, hoe lang ze buiten de koeling liggen etc.

Een favoriete tramezzino bleek de Caprese:

Tomatentramezzinobrood
Tapenade
Sla
Tomaat
Buffelmozzarella
Balsamico glaze (erg lekker)
Blaadjes basilicum
Bestrijk de bovenste snee brood met mayonaise, pesto of roomkaas.

Het handigst is om mayonaise uit een tube of knijpfles (Hellmann's) te gebruiken; die kan je mooi dun uitsmeren.




En dit zijn de kleine tramezzini die we in Italië bij de Aperol Spritz kregen:



4 opmerkingen:

Stella zei

Ik heb dat brood vaak zien liggen bij de groothandel en me afgevraagd waar het voor gebruikt wordt. Nooit de moeite genomen het op te zoeken. Nu weet ik het! Dank je en hartelijke groet, Nicolet

Jannie zei

Je kunt er ook rolletjes van maken en kleine hapjes voor bij de Prosecco, zoals in Italië. Hartelijke groet!

Stella zei

Ho capito! :-) Ciao! Nicolet

Jannie zei

Ik heb er een foto bijgeplaatst van de hapjes die we tot onze verrassing in (Noord) Italië bij een Aperol Spritz aangeboden kregen. Deze was voor 2 personen.