dinsdag 2 maart 2021

Amarenen-kersen clafoutis

 



De clafoutis maakte ik met een pot amarenen kersen die Lidl regelmatig tijdens de Italiaanse verkoopt.

Het basisrecept voor de clafoutis is van Cees Holtkamp, die het een uitdaging vindt om zo min mogelijk bloem te gebruiken. In plaats van 100 gr suiker gebruikte ik 50 gr suiker en dat was zoet genoeg.



Ingrediënten

  • 200ml melk
  • 200ml slagroom
  • 3 eieren
  • 30g patentbloem
  • 50g suiker
  • 1/2 vanillestokje
  • mespuntje zout
  • 1 pot amarenen kersen, uitgelekt


Bereiding:

Verwarm de oven voor op 210C graden of 190C hetelucht  en vet een ovenschaal in met boter. Klop in een kom de melk met de room en de eieren luchtig. Meng in een andere kom de bloem met de suiker, het merg van het vanillestokje en het zout. Klop dit door het ei-roommengsel.

Verdeel het fruit over de bodem van de ovenschaal en giet het room-eimengsel beslag erover. Bak de clafoutis 15à 25 minuten tot deze goudbruin van kleur is. Als je er een mesje in steekt  en het schoon uit het lichtste deel van het gebak komt, is het goed. Bestrooi met poedersuiker voordat je hem warm serveert. (Ben ik vergeten)  Restjes kun je koud eten of in de oven opwarmen.


Ik gebruikte een schaal van 22 x 15 cm. Van het restje beslag dat ik overhield maakte ik een paar dagen later een  clafoutis met schijfjes appel en verbrokkelde amaretti koekjes,



2 opmerkingen:

Clementine zei

Vandaag was op Rai 1 ook een recept met de amareno kersen. Leek mij ook zo lekker : https://www.ricetteintv.com/e-sempre-mezzogiorno-dama-bianca-di-zia-cri/

Jannie zei

Ik heb gelijk zin om het te maken, ziet er zo lekker uit..