dinsdag 16 maart 2021

Yakisoba



Het recept heb ik van de leuke site met Japanse recepten Proef Japan. Over Yakisoba staat er: 

"De chefs bakken deze lekkernij van gemengde noedels en groente (en vaak nog wat garnaal, varkensvlees of kip) voor je neus op een grote plaat en doordrenken ze de yakisoba met speciale yakisobasaus. Yakisoba is ook nog eens een goede manier om van restjes groente af te komen aan het einde van de week. En omdat je er niet lang voor in de keuken hoeft te staan, is het perfect op een drukke werk- of schooldag."

Ik had niet de juiste noedels en heb ik hiervoor udon noodles genomen, ramen zou ook  kunnen, en verder de groenten die ik in huis had.


Ingrediënten:

  • 100 gr ongekookte gele noedels (bami - géén soba)
  • 50 gr shiitake
  • 1/2 ui
  • 1 peen
  • 2 bosuien
  • 4 grote slabladen (ik gebruikte Chinese kool)
  • 300 gr spek/garnaal/kip/tofu/vleesvervanger
  • 50-75 ml kant-en-klare Yakisoba saus (ongeveer een derde van een fles Otafuku Yakisoba Sauce)

Of als je de saus zelf wilt maken:

  • 1 el suiker
  • 1 el ketchup
  • 1 el  oestersaus
  • 1 el sojasaus
  • 2 el (vegan) Worcestersaus
Optioneel:
  • Benishoga (gepekelde rode gember)
  • Aonori (gedroogd zeewier)


Bereiding:

1. Bereid de noedels volgens de verpakking en zet deze opzij

2. Snijd de groente naar keuze in grove stukken, maar bewaar dungesneden ringetjes bosui apart

3. Meng eventueel de ingrediënten voor de saus en zet opzij

4. Verhit in een pan de proteïne naar keuze (vlees/vis/vervanger/etc.)

5. Voeg de groente toe aan de pan en bak tot gaar

6. Voeg de noedels toe, samen met de saus en wok tot alles goed met elkaar vermengd en verhit is

7. Serveer de yakisoba in kommen en strooi de bosui eroverheen.


Voeg optioneel nog een beetje aonori en benishoga toe.

Verder serveerde ik er nog een stukje kabeljauw bij, dat een half uur gemarineerd was in een met 3 eetlepels water opgelost Vietnamese visbouillonblokje - ik vond het heel lekker - en daarna in de pan tot de bouillon verdampt is.




OPMERKINGEN

Het makkelijkste is om de Yakisoba in een grote (wok)pan te maken. Yakisoba is snel te maken, en ook prima nog een dag of twee later weer op te warmen. Het invriezen gaat echter wel wat lastig dus maak niet al te grote porties!

Ik had dus extra veel gemaakt om later een makkelijke dag te hebben.. Niet gelukt, veel te lekker, alles opgegeten.




1 opmerking:

Clementine zei

Ik ga dit vast binnenkort maken, want ik heb alle ingredienten in huis. Zat juist te zoeken wat ik met mijn aangebroken witte kool kon doen. Ik ga het op mijn teppan yaki plaat maken. Ik heb vaak staan aarzelen bij die voorgekookte pasta, leek me niks. Ik ga het ook maar met udon of ramen maken.