donderdag 28 oktober 2021

Chocoladedessert met frambozen

 



Ingrediënten

250g extra pure chocolade (cacaogehalte 72%)

2 eieren, gesplitst

2el crème de cassis

125g verse frambozen of diepvries frambozen, ontdooid

50g granaatappelpitjes

toefjes verse munt

handmixer


Bereiding:


Breek 200 g chocolade in stukjes en laat de stukjes in een steelpan met een dikke bodem op heel zacht vuur al roerende smelten.

Klop in een kom de eidooiers met de likeur met de handmixer tot een romige, luchtige massa. Spatel de gesmolten chocolade door het dooiermengsel.

Klop in een schone kom de eiwitten zo stijf dat er pieken op komen. Spatel het eiwit luchtig door het chocolademengsel. Schep de chocolademousse in rechte whiskyglazen. Zet de glazen tot gebruik in de koelkast. Hak de rest van de chocolade fijn.

Verdeel vlak voor het serveren de frambozen over de chocolademousse en garneer met granaatappelpitjes, gehakte chocolade en een toefje munt.

Recept Clara ten Houte de Lange


Ik dacht, dat is een wat chiquer recept dan hemelse modder, maar helaas mislukte hij een beetje. Toen ik de mousse uit de koelkast haalde was hij keihard en dus heel machtig. Waarschijnlijk omdat ik de chocolade niet al roerend heb af laten koelen (staat ook niet in het recept) en te warm was voor eiwitten.

Achteraf had ik van de opgestijfde mousse beter balletjes kunnen draaien en bijv. door witte chocoladerasp rollen, dan had ik bonbons voor bij de koffie. Zo proefde ik ze ook bij een chocolaterie en die waren heel lekker.


2 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Hoi, jammer dat het niet helemaal gelukt is. Maar.... het is en blijft chocolade dus ook de hardere variant was vast niet vies! ;-) En nu goede reden om het nog een keer te maken!

Jannie zei

Ja hoor, ik had een goede kwaliteit chocolade dus de smaak was prima. Ik had er truffels van kunnen rollen;-)