dinsdag 13 december 2022

Aardappelpitta uit Puglia


 


Pitta di patate salentina – een recept uit Puglia

Aardappelpitta is een typisch gerecht van de Apulische culinaire traditie, met name van Salento. De bereiding is heel eenvoudig, maar het resultaat is een gerecht vol smaken en traditie! De eenvoudigste gerechten uit de boerentraditie zijn immers altijd de beste, ze bewaren en geven alle echte smaken van het verleden door!


Ingrediënten:

Ik maakte voor mij alleen een kleinere portie in de hetelucht friteuse in een alu bakje van 14 x 11 cm van Action dat precies in mijn Lidl friteuse past. Ik maakte de basis versie zonder extra tonijn, ham of ansjovis. Het plan was om er twee dagen van te eten, maar het was zo lekker dat het meteen opging. 

  • 1 kg aardappelen
  • 1 ei
  • 200 g Pecorino of Parmezaanse kaas
  • olijfolie
  • 400 gr. uien
  • 400 g (San Marzano) gepelde tomaten (of verse tomaten)
  • handje zwarte olijven ontpit
  • 1 el kappertjes
  • eventueel nog tonijn, gekookte ham, ansjovis
  • broodkruim

Bereiding

Kook de aardappelen goed gaar. Schil ze als ze nog warm zijn en stamp ze fijn tot een puree. Laat daarna afkoelen.

Snij de uien heel dun. Bruin de uien 10 minuten of nog langer, sommigen bakken ze meer dan een half uur,  op heel laag vuur met veel olijfolie. Voeg indien nodig wat water toe. Voeg daarna de fijngesneden tomaten toe. Laat het 15 minuten of langer zachtjes pruttelen en voeg daarna de olijven, kappertjes en eventueel nog de tonijn of andere ingrediënten toe. Laat nog 10 minuten op laag vuur zonder deksel stoven.

Voeg ondertussen het ei en de kaas toe aan de afgekoelde aardappelpuree. 

Neem een grote ovenschaal en bedek met je handen de bodem met de helft van aardappelmengsel. Handig is om je handen even in te vetten vooraf. Bedek het mengsel vervolgens met de saus. Doe daarover heen de andere helft van de aardappels. Bestrooi de bovenste laag met broodkruim. Bak dit alles gedurende 30 minuten op 200 graden in de oven totdat een goudbruin korstje ontstaat.  (In de hetelucht friteuse gaat het sneller)


De aardappelpitta is ook koud uitstekend en perfect voor elke gelegenheid, zelfs om mee te nemen naar het strand of op een picknick in de open lucht.




3 opmerkingen:

Clementine zei

Lijkt me ook lekker. Komt ook een keer bij mij op tafel. Deed me een beetje denken aan de streetfood van Palermo, de sfincione, alhoewel daar geen aardappelen aan te pas komen.

Mevrouw Niekje zei

Mij lijkt het ook lekker, ik heb zin om dit in de kerstvakantie te maken. Ik maak het dan denk ik met ham.

Jannie zei

Ik had van die kleine Italiaanse olijven, dat maakte het extra lekker.