maandag 14 augustus 2023

De Gehaktballen van het team van De Librije

 



Sinds ik deze gehaktballen in het jaar ??? maakte (de prijs per persoon was € 1,40) is dit men standaard recept. Met half om half gehakt kan het ook. Dat ik het nooit op mijn plaatste is waarschijnlijk omdat ik er nooit aan dacht om een foto van een gehaktbal te maken. 

Ingrediënten:

(Op basis van 4 personen)

  • 400 g rundergehakt
  • 2 middelgrote eieren
  • 80 g paneermeel
  • 2 el grove Zaanse mosterd
  • 2 el ketjap manis
  • 1 tl cayennepeper
  • 3 el ongezouten roomboter
  • 380 ml vleesfond (géén potje bouillon, die is veel te zout).

Bereiding:

1. Meng alle ingrediënten (behalve de boter en de vleesfond) en kneed het gehakt met de hand tot alle ingrediënten goed zijn gemengd. Verdeel het in porties en draai er ballen van. Laat de ballen afgedekt 30 min. rusten in de koelkast.

2. Verhit de boter in een braadpan en braad de ballen hierin rondom bruin aan. Schenk de fond erbij en laat de ballen onder af en toe keren, met de deksel schuin op de pan, in 45 min. op laag vuur gaar worden.

Door de gehaktballen een half uur in de koelkast te laten rusten, blijven ze tijdens het braden beter in vorm.

Serveer met andijviestamppot.

9 opmerkingen:

Maurice zei

Hallo? Bent u er nog??

Clementine zei

Dag Maurice,

Ik ben de zus (Clementine) van de schrijfster van deze blog : «Wat ik gegeten heb». Het gaat helaas niet zo goed met mijn zus. Ze zal geen artikelen meer kunnen plaatsen op deze blog, maar ze wil graag dat deze toch nog blijft bestaan. Misschien kunnen haar trouwe lezers af en toe een commentaar plaatsen. Het schijnt dat zolang er nog iets gebeurt op een blog deze niet wordt verwijderd door Google.

Mijn zus was begonnen met deze blog, en ze heeft mij toen opgejut ook een blog te beginnen om onze recepten uit te wisselen.
Ik woon sinds 1977 in Frankrijk en mijn blog is dus logischerwijze in het frans, maar met de vertaalknop van Google is de tekst heel goed te begrijpen. Ik publiceer recepten, goede adressen en reisreportages. Mijn zus en ik zijn vaak samen op reis geweest naar Cuba, Sri Lanka, Portugal, Italë... Al onze reizen staat op mijn blog : https://theblogdeclementine.blogspot.com/

Maurice zei

Beste Clementine,wat spijt me dat te horen.
Deze blog is voor mij een altijd een onuitputtelijke bron van inspiratie geweest.
Ik ben haar (de schrijfster) daarvoor erg dankbaar en wil haar hierbij het allerbeste wensen.
Ik blijf hier zeker nog rondneuzen en ga natuurlijk ook uw blog bezoeken.

Maurice

Clementine zei

Wat vind ik dat fijn te horen. Ik kom net weer terug uit Nederland waar ik om de 3 weken naartoe ga om mijn zus op te zoeken. Jannette is opgenomen in een palliatieve opvang waar ze heel goed verzorgd wordt door toegewijd personeel. Ik zou graag een bericht willen schrijven op de blog van mijn zus, maar ze is het wachtwoord vergeten. Ik ben op zoek naar het wachtwoord in haar aantekeningen. De commentaren in de rechterkolom zijn verdwenen en dat zou ik willen corrigeren. Dat heb ik ook wel eens gehad op mijn blog.

Slick zei

Je post sprak mij aan! Je schrijfstijl is boeiend. Ik kan niet wachten om te zienmeer van jou.

Anoniem zei

Hallo Clementine! Hoe gaat het nu met Jannie? Is ze nog in ons midden?
Ik heb vele jaren genoten van haar frisse stijl van bloggen, ik mis haar!
Hélène uit Neeritter.

Clementine zei

Dag Hélène,
Ook toevallig dat ik vandaag naar de blog van mijn zus kijk en dat jij net gisteren een commentaar gestuurd hebt.
Mijn zus Jannette is op 6 decembrer 2023 overleden. Zij wilde dat ik had blog in leven zou houden, maar kon zich de inlogcodes niet meer herinneren. Ik ben al een tijd op zoek in haar computer of ik die ergens kan vinden.

Groetjes,
Clementine

Expekt zei

Briljant verwoord! Je bericht is opvallend en biedt inzichtelijke perspectieven. Bedankt voor het delen van je wijsheid.

Clementine zei

En zo'n opmerking voor een gehaktbal....