zaterdag 3 oktober 2015

Gebakken babytuinboontjes van Lidl met ham en ei



In de Spaanse week bij Lidl hadden ze potjes habitas fritas en aceite de oliva, gebakken tuinboontjes in olijfolie. Ik had geen idee wat ik er mee kon doen, en ik was blijkbaar niet de enige want de voorraad bleef onaangeroerd. Gisteren waren de potjes afgeprijsd, ze gingen voor 69 cent weg.


Op zoek naar recepten bleek dat ik een waarlijk Andalusische delicatesse in handen had. Een potje van 420 gram kost in Spanje tussen de € 8,- en € 10,-.

Ik maakte dit Spaanse voorgerecht en at het als hoofdgerecht.

Ingrediënten:
300 gr uitgelekt gewicht gebakken tuinboontjes in olijfolie  (2 potjes)
100 gr ham in kleine blokjes, liefst natuurlijk Serrano
1 kleine ui
teentje knoflook
hardgekookt ei
peper

Bereiding:
  1. Hak de ui en knoflook heel fijn. Bak op zacht vuur tot de ui glazig is.
  2. Voeg de ham toe, zet het vuur hoger en bak de ham een minuut.
  3. Voeg de goed uitgelekte tuinboontjes toe en bak nog 5 minuten. Roer af en toe om. 
  4. Snijd of rasp het hardgekookte ei fijn en strooi het over de boontjes.
  5. Serveer warm. In Spanje zet men de schaal met boontjes in het midden van de tafel en serveert ze als aperitief met wat brood.

Het was echt lekker. Morgen kijken of er nog meer potjes bij de Lidl zijn.

Recept gelezen op Directo al paladar.


Geen opmerkingen: