zaterdag 17 augustus 2019

Cajun-bakplaat met worstjes en garnalen



Het leuke van dit gerecht is dat je een hele bakplaat vol kunt maken voor een groot gezelschap en dat er is voor elke smaak wat bij is: groenten, aardappeltjes, tomaten, worstjes en garnalen. Ik maakte het voor 2 dagen en de tweede dag was het minstens zo lekker. De tweede dag voegde ik pas de garnalen toe. De courgettes heb ik er niet in gedaan, want dat was veel te veel voor ons. Het was lekker.

Ingrediënten:voor 4-5 personen:
350 gram rauwe gepelde garnalen maat 31-40
4 (Italiaanse of Catalaanse) worstjes, eventueel pikant, in stukjes van 3 cm gesneden
1 gele ui, klein gesneden
1 kilo krielaardappelen, in tweeën gesneden
2 maiskolven, in stukken gesneden*
500 gram kerstomaatjes, heel
1 rode paprika, in stukken gesneden
1 courgette, in blokjes gesneden

Cajun kruidenmengsel**:
2 opgehoopte el paprikapoeder
2 opgehoopte el knoflookpoeder
1 opgehoopte el uienpoeder
1 opgehoopte el selderijpoeder
1 opgehoopte el bruine suiker
1 opgehoopte el gedroogde oregano
1 opgehoopte el gedroogde tijm
1 tl Cayennepeper of gedroogde pepervlokken (facultatief)
80 ml olijfolie
2 volle el tomatenpuree
zout en peper
Garnering:
Gesneden peterselie
1 citroen in kwarten

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200℃

  1. Meng in een kommetjes alle Cajun specerijen. Voeg zout en peper toe. Bewaar 2 volle eetlepels voor later gebruik. * i.p.v. alle losse kruiden nam ik als basis klant en klare cajun kruiden (zonder zout!) plus wat extra gedroogde oregano en tijm.
  2. Leg in een grote kom de krieltjes, de stukken worst, ui, mais, kerstomaatjes, de paprika en de courgettes. Meng er de cajunkruiden doorheen en meng goed door alle groenten.
  3. Doe de inhoud van de kom op een met bakpapier beklede bakplaat en zet hem 20 minuten in de oven.
  4. Meng ondertussen de garnalen met de twee eetlepels apart gehouden kruidenmengsel.
  5. Verdeel de garnalen over de groenten en zet 8 minuten in de oven.
  6. Garneer met de peterselie en de partjes citroen.
** Ik had een verpakking voorgekookte mais, maar het was een enorm werk om ze door te snijden/zagen, het dikste gedeelte was niet te doen. De volgende keer zal ik het met verse mais proberen, kijken of die een zachtere kern hebben.

Restje de tweede dag met garnalen

Recept Foodlavie



1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb de video van het recept nog even teruggekeken. Antoine Sicotte had geen enkele moeite met het doorsnijden van de maïs. Het moet dus aan de kwaliteit liggen. Hij gebruikte dacht ik rauwe maïs.