woensdag 5 februari 2020

Linzen met Artisjokken en Gamba's





Vaak worden linzen met een worstje gegeten. Toen ik bij Lidl verse schoongemaakte artisjokken zag dacht ik aan dit Andalusische recept:

Ingrediënten voor 4 personen:

  • Gekookte linzen
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 1 groene milde peper of stuk paprika
  • 1 laurierblaadje
  • 3 artisjokken
  • 12 gamba's, gepeld
  • Worcestershiresaus
  • Olijfolie


Bereiding:

  1. Maak de artisjokken schoon, snijd ze in kwarten en leg ze in water met citroen of met een paar takjes peterselie zodat ze niet bruin worden.
  2. Als je ongepelde gamba's gebruikt pel ze dan maar bewaar de pantsers en de koppen. Plet de pantsers en de koppen en kook ze 10 minuten in water. Zeef en bewaar de bouillon ervan.
  3. Verwarm een lepel olijfolie in een pan en bak de kleingesneden peper of paprika aan en roer de lepel tomatenpuree erdoor, voeg de artisjokken, de linzen, het laurierblaadje en de bouillon toe. Laat met deksel op de pan aan de kook komen, haal de deksel van de pan, draai het vuur laag en kook de artisjokken in ongeveer 10 - 15 minuten gaar. Doe de gamba's erbij en draai het vuur uit. De gamba's garen in de hete linzen. Maak op smaak met Worcestershiresaus. (Salsa Perrins stond in het recept - het moest even tot me doordringen wat ze bedoelden; ik zou ook wel eens een Spanjaard Worcestershire willen horen zeggen.)
De combinatie met garnalenbouillon vond ik minder geslaagd, ik zou het een volgende keer met bijvoorbeeld een groentebouillon maken.



Geen opmerkingen: