maandag 9 januari 2023

Andijviestamppot met Kwarteleitjes en Mosterdsaus van Paul en Kas de Leeuw

  

Andijviestamppot met kwarteleitjes en mosterdsaus

Andijviestamppot met kwarteleitjes en (veel) mosterdsaus

Ik weet niet meer of het Paul was of zijn zoon Kas, ik denk Paul,  die dit vegetarische recept bedacht heeft. In ieder geval is het heel goed gelukt de vettigheid van de spekjes in de stamppot te vervangen door zacht gekookte kwarteleitjes. Zoals hij zegt: 'Zeker als je ze heel in combi met een lepel stamppot stukbijt... Man lekker! 

Ik vond het ook heel lekker en ik kon de kwarteleitjes opmaken die nog van de feestdagen over waren.

Ingrediënten:

  • 2 kilo kruimige aardappels, geschild en in grove stukken
  • 150 gram boter
  • 200 ml halfvolle melk
  • 1 kg rauwe andijvie, fijngesneden
  • geraspte nootmuskaat, naar smaak
  • 20 kwarteleitjes
  • 100 ml slagroom
  • 2 el mosterd


Bereiding:

Verhit een ruime pan goed gezouten water op middelhoog vuur en breng aan de kook. Kook de aardappels in ongeveer 20 minuten gaar, de punt van een mes moet er makkelijk doorheen glijden. Giet, af en laat de aardappels nog 30 seconden op middelhoog vuur droogkoken in de pan.

Doe 125 gram boter met de melk in een sauspan en laat de boter volledig smelten. Houd op laag vuur warm. Stamp de aardappels tot puree en voeg scheut voor scheut wat botermelk toe. Niet alles tegelijk, maar maak voorzichtig op smaak. Anders kan het te soeperig worden.

Meng de andijvie erdoorheen en maak de stamppot af met wat nootmuskaat. Houd warm onder een deksel.

Kook de kwarteleitjes 1 minuut in een pan kokend water. Giet af en laat ze schrikken in koud water. Na 5 minuten kun je ze makkelijk pellen en voorzichtig door de stamppot lepelen.

Kook in een pannetje de slagroom tot de helft in en voeg de mosterd en de laatste boter toe. Klop er een saus van en serveer die bij de andijviestamppot met kwarteleitjes.


Podcast Mangiare   Gesprek in Radio Mangiare met Paul en Kas de Leeuw over hun kookboek. Paul de de chaoot en Kas de perfectionist.



5 opmerkingen:

Clementine zei

Die link doet het niet, maar ik heb uiteindelijk de uitzending wel gevonden : https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=10CZPhRIsjz5LIxKqmJC4Jr4qZV2nCbQ&ll=41.89648200673364%2C12.490864999999998&z=17‌

Jannie zei

Dank je, ik heb het aangepast

Clementine zei

Ik denk dat ik die stamppot ga maken met rucola, want die heb ik gekocht voor iets anders en ik heb altijd teveel aan een bakje, dus mooi voor de stamppot ! En ik heb ook nog kwarteleitjes over van de feestdagen.

Clementine zei

Smaakte prima met rauwe rucola !

Clementine zei

Ik moet nog ergens een receptenboekje hebben van Paul van Leeuw. Dat was zo'n miniboekje van 10 x 10 cm ongeveer. Ik geloof dat het een uitgave was van Albert Heijn. Nog geen gulden kostte het. Ik heb wel 2 andere boekjes gevonden uit die serie. Ik kan het nergens meer vinden, toch moet het ergens liggen. Volgens mij was het oranje.