vrijdag 11 januari 2013

Chinees-Hollandse tomatensoep met ballen


Het leukst is favoriete recepten te krijgen van mensen die je culinair hoog acht, maar die je zelf nooit gemaakt zou hebben. Dit is weer een recept van Simon, waar ik ook de hete bliksem van gemaakt hebt. Hij heeft het weer van zijn moeder en nu maakt hij het nog regelmatig voor zijn vrouw Hetty en de kinderen. Het heet 'grijze soep'. Bij mij is ie rood. Waarom het grijze soep heet?: 
'Grijs, onze kleine kinderen, dwz. toen, 15 tot 20 jaar geleden noemden hem de grijze soep, maar waarom? Ik zou het niet weten. De soep is nl. roodgekleurd. Misschien omdat het bij oma vandaan kwam? Grijze oma?'

Ingrediënten:
pakje Chinese tomatensoep van Knorr. (Dat is dus niet zelf gemaakt...)
half pond boerensoepgroenten, goed fijngesneden.
half pond kleine kipstukjes van de kipfilet.
half pond rundergehakt
1 rauw ei
2 tot 3 eetlepels paneermeel
2 teentjes knoflook
gehaktkruiden
kipkruiden 

Bereiding:

  1. Doe 2 liter koud water, dus meer als op het pakje staat. Meng het pakje soep er doorheen en blijf roeren terwijl je het heet maakt.
  2. Als het bijna heet is voeg je de boerensoepgroenten toe en blijf af en toe roeren.
  3. Doe de kipkruiden door de kipstukjes.
  4. Voeg daarna de kipstukjes toe en roer.
  5. Meng het gehakt met de kruiden, knoflook en het ei.
  6. Goed door elkaar kneden, doe er dan de paneermeel door. Weer goed kneden.
  7. Maak er kleine balletjes van en doe die in de soep.
  8. 2 minuten doorroeren, misschien nog wat water erbij?
  9. Zet de soep op spaar en laat rustig een uur of twee uur staan met af en toe doorroeren.

De groentes zijn dan echt zacht geworden

Ik heb hem maar 1 uur zachtjes laten koken, en toen was hij al lekker.
Je kan de ballen nog iets chinezer maken met een lente-uitje en sojasaus.
De ballen werden mij behoorlijk groot en zacht. Best wel lekker. 



1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk om zo de soep te zien. Maar je maakt je er wel makkelijk van af met die grote ballen. Ik doe altijd kleintjes, net zo groot als de (kleine) stukjes kip. Ben je wel wat langer bezig hoor. Maar het ziet er mooi uit. En die blog ga ik me ook voor opgeven. Simon.