woensdag 6 augustus 2014

Spinazie met witte bonen en knoflook


Ingrediënten:
3 eetlepels olijfolie
2 grote tenen knoflook, gepeld en in dunne plakjes gesneden
1 blik van cannellinibonen, afgespoeld en uitgelekt
Gewassen spinazie
Ongeveer 1 eetlepel fijn geraspte citroenschil (van ongeveer 1/2 citroen)
Grof zeezout
Versgemalen zwarte peper

Bereiding:
  1. Verhit de olijfolie in een hapjespan op middelhoog vuur tot hij warm is. Voeg de knoflook toe en bak tot geurig in  ongeveer een minuut.  
  2. Roer de bonen in de knoflook en olie toe en verwarm ze in  ongeveer 1 minuut. Pas op dat ze niet gaan koken want dan worden ze papperig.
  3. Voeg de spinazie en zeezout - ongeveer 1/2 theelepel toe.  Laat de de spinazie slinken, draai voortdurend  met een tang in ongeveer 2 of 3 minuten. Haal  van het vuur.
  4. Voeg de citroenschil, extra zout naar smaak en versgemalen zwarte peper toe.
  5. Leg de  spinazie in verwarmde serveerschaal; besprenkel met extra vergine olijfolie en serveer. 
Recept van Our Italian Table.


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Spinazie met witte bonen is heerlijk, ik eet het al een 40 jaar. Ook lekker met andijvie en broccoli trouwens.
En misschien wel het lekkerst met wilde cicorei, zoals ik vroeger vaak in Italië at.
De citroenrasp erbij ken ik niet, ik gebruik wel een verkruimeld chilipepertje. De bonen voeg ik pas toe als de spinazie bijna gaar is.
Geroosterd brood, bruscette zeg maar, ingewreven met wat knoflook smaakt er prima bij,

Jannie zei

Goed idee, ga ik de volgende keer doen. Vooral met andijvie en hardere groentes lijkt het me idd beter om de bonen er pas later aan toe te voegen.

Anoniem zei

Andijvie kan je ook even voorkoken. Dan verder laten stoven in de knoflookolie.
Ik zie nu pas trouwens dat jij dit als salade maakt.
Wij eten dit warm, met nog wat vocht van de groente en de bonen erbij.
Jammer dat cannelinibonen niet of nauwelijks gedroogd te krijgen zijn, die zijn hier echt het lekkerst.

Jannie zei

Is wel warm hoor. Ik denk dat je in de war bent met de bonensalade. Ik ga eens op zoek naar gedroogde bonen. Ik zag wel eens verse bij de Makro, maar heb ze toen niet gekocht. Er staan verschillende Italiaanse andijvierecepten op mijn blog en allemaal lekker, bijv. die met worstvlees.

Clementine zei

Volgens mij zijn hier (Zuid-Frankrijk) wel gedroogde cannelinibonen te koop. Ik zal ernaar uitkijken en ze voor je kopen.

Anit zei

Ik was even benieuwd naar de wilde chichorei van 'anoniem'! Ik heb chichorei in mijn moestuin, maar vind ze erg bitter, heb je daar nog een kooktip voor? Ik doe nu eerst voorkoken in zout water en dan jn olie en knoflook nog even nabakken.