woensdag 19 augustus 2015

Dukkah






Ik had er vaak over gelezen maar nooit zelf gemaakt. Het is een Egyptisch noten-kruidenmengsel dat hier vooral bekend is geworden door de Australische en Nieuw Zeelandse TV koks zoals Annabel Langbein, van wie ook het onderstaand recept is. Ik at het afgelopen vakantie bij mijn zus. Een stukje stokbrood gedoopt in olijfolie en vervolgens in de dukkah en ik vond het lekker genoeg om het ook eens zelf te maken.

Er zijn veel variaties op het recept. Volgens Nadia en Marlijn van Arabia kan je in plaats van (een deel van de) noten gedroogde en geroosterde kikkererwten gebruiken, zo te koop in de toko. Andere specerijen en kruiden die je kunt toevoegen zijn anijszaad, oregano, gedroogde munt, gerookt paprikapoeder en rozenblaadjes.
Behalve als een voorafje met in olie gedoopt stokbrood is het het lekker als strooisel over bijvoorbeeld een salade van kikkererwten, of in linten geschaafde wortelen. Of rol er een bolletje zachte geitenkaas door of een gepeld eitje. En ook met linzen, zoals in dit recept.

Ingrediƫnten:
1 kop amandelen
1/2 kop hazelnoten
1 Ć  2 el komijnzaad
1 el korianderzaad
1 1/2 tl venkelzaad
2 tl ongeroosterd (zwart) sesamzaad
1 tl zout 



 
Bereiding:



Verwarm de oven voor op 180°C.



Spreid alles uit op een bakplaat of ovenschaal.  Rooster het specerijennotenmengsel ca. 10 min. tot ze gaan geuren, schep tussendoor even om. Laat even afkoelen. Verwijder de eventuele velletjes van de noten. Maal in een keukenmachine tot een half fijn half grof mengsel of als je zin hebt om te vijzelen en je een grote vijzel hebt, maal je het in de vijzel (dukh dukh betekent vijzelen). Serveer in een mooi bergje, met een schaaltje grassige olijfolie en arabisch brood. Dip het brood eerst in de olijfolie en dan in de dukkah. 
Geef er partjes tomaat, komkommer, takjes munt en olijven bij voor een uitgebreid ontbijt, lunch of snack!





Recept: Annabel Langbein en Nadia & Merlijn.

2 opmerkingen:

Carmen zei

Jannette, ik weet niet of je deze opmerking nog zal ongtvangen, maar wat ik graag wil maken is gewone lekkere pittige kaaskoekjes. En ook krokante kaasachtige kaasstengels. Daarom wil ik de Dukkah koekjes proberen te maken.

Jannie zei

Carmen, Krokante kaasstengels zijn heel gemakkelijk te maken met bladerdeeg.