woensdag 14 november 2018

Arajes, gegrilde pitabroodjes met gekruid gehakt uit Tel Aviv



TLV, het kookboek over de veelzijdige keuken van Tel Aviv van Jigal Kant, heeft het Gouden Kookboek 2018 gewonnen, het beste kookboek van afgelopen jaar.

Eerder maakte ik de geroosterde koolrabi uit dit boek, en de arajes met spinazie en feta staan nog op mijn to do lijstje, ik kan niet wachten!

Jigal raadt aan om de pitabroodjes niet in de supermarkt te kopen, maar bij een "Turkse"winkel. Ik vind de de broodjes van Nina Bakery uit de diepvries bij Sligro erg lekker, die gaan ook heel bol staan bij het verhitten, zodat ze mooi hol zijn om te vullen.

Foto Nina bakery
Ingrediënten: 
500 g gehakt(15-20% vet, liefst lams- of schapen-)
2 el pijnboompitten 
1 rode ui, fijngesnipperd 
2 tenen knoflook, geperst of fijngehakt 
1 tl harissa 
1 el ras el hanout 
3 el fijngehakte bladpeterselie 
4 pita’s
Extra vergine olijfolie 
2 rijpe tomaten 
1 minikomkommer 
1 tl citroensap
Techina*

Voorbereiding:
Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan goudbruin en hak grof. Kneed het gehakt, de pijnboompitten, ui, knoflook, harissa, specerijen en peterselie goed door elkaar. Breng op smaak met versgemalen zwarte peper en zout.

Verwarm de oven voor op 180 graden. 

Bereiding:

  1. Snijd de pita’s doormidden in twee halve maantjes. Verdeel het gehaktmengsel over de 8 pitahelften (per portie ongeveer 75 gram). Verhit een grillpan op hoog vuur. Kwast de pita’s rondom in met olijfolie. Zet de pita’s eerst 1 minuut met hun opening naar beneden op de grillpan, zodat deze dichtschroeit. Rooster de pita’s vervolgens, afgedekt met een omgekeerde koekenpan, 4-5 minuten aan beide zijden, totdat ze goudbruin zijn en zwarte grillstrepen hebben.
  2. Laat de arajes nog 3-5 minuten nagaren in de oven.
  3. Hak de tomaten en het komkommertje zeer fijn, bijna tot moes. Breng in een kom op smaak met olijfolie, citroensap, zout en versgemalen peper. 
  4. Serveer de arajes in kwarten op een bord met in het midden een kommetje techina, met als topping een eetlepel van de fijngehakte groenten. Eet ze met je jatten (uit het het Hebreeuwse יד (jad, 'hand')
---------


Ik heb ze met shoarmasaus gepresenteerd, maar tahin zou inderdaad een betere combinatie geweest zijn. Het gehakt is niet bijzonder sterk gekruid, minder dan shoarma lijkt me, maar wel lekker.

* Tahin (ook wel tahini, tachina (uitspraak 'tagina') (Arabisch) of techina (Hebreeuws) genoemd) is een pasta gemaakt van sesamzaad. Het vormt een basis voor bijvoorbeeld tahinsaus die onder andere geserveerd wordt bij shoarma en falafel (wikipedia).


4 opmerkingen:

Stella zei

Ik heb sinds een aantal jaren ook standaard de pitabroodjes van Nina's Bakery in de vriezer liggen, wat een verschil met de kartonnen broodjes uit de supermarkt!! Toevallig stonden ze al op het menu voor morgen, met falafel. Nu weet ik zeker dat ik ze ga klaarmaken! Heb er nu al trek in, maar nu staat er nog een kom havermoutpap voor mijn neus (mijn favoriete ontbijt). Groet Nicolet

Jannie zei

Op deze manier worden de broodjes lekker knapperig. Ja, lekker havermout, als ik dat aan anderen vertel halen ze hun neus ervoor op. Ze weten niet beter:)

Stella zei

tja... soms is simpel zo ontzettend lekker... havermoutpap met een beetje kaneel en nootmuskaat

Princess zei

Hoi, gisteren gemaakt en... Super lekker! Dank je voor de uitgebreide beschrijving.