maandag 9 september 2019

Magic Cake








De magic cake:
De bodem is een stevige pudding,
het midden zachte custard
de bovenkant is bruin en krokant
en dat met één beslag.

Ik geloof dat het recept van de magic cake zo'n vijf jaar geleden de reis om de wereld begon. De oorsprong zou in Frankrijk te liggen, het is een soort flan patissier en als ik de geschiedenis via Google volg werd ze populair tot in Japan en Korea. Als je Magic Cake bij afbeeldingen googelt ze je de prachtigste exemplaren, om dat te bereiken zal ik meer moeten oefenen.

Er doen verschillende recepten de ronde, de ingrediënten zijn altijd dezelfde, maar de verhoudingen kunnen variëren. Uiteindelijk koos ik voor het recept uit The Telegraph.

Speciaal voor dit doel kocht ik bij Blokker een vierkante bakvorm met anti-aanbaklaag van 22,5 x 22,5 cm.  Ik ben er erg blij mee want het is voor mij een ideale maat voor andere ovengerechten. Eigenlijk had ik een vorm van 24 cm rond nodig, maar die kon ik niet vinden

De taart is heel eenvoudig te maken, maar een paar punten zijn belangrijk:

  1. Gebruik geen springvorm, want dan loopt het beslag eruit, zelfs als je bakpapier gebruikt.
  2. Roer het geklopte eiwit voorzichtig door het beslag, het zal niet mengen met het beslag, dat is ook de bedoeling. Snij het eiwit eventueel grof door het beslag, het mag klonterig blijven.
  3. Klop de eigelen met de suiker tot het wit zit.
  4. De maat van de bakvorm mag niet afwijken.
Ingrediënten:
2 vanillepeulen of wat vanille extract
500 ml volle melk
4 eieren, dooier van wit gescheiden
150 gr fijne suiker
1 pakje vanillesuiker
1 el water
125 gr boter
110 gr meel
snuf zout

Bereiding:
  1. Snij de vanillepeulen open en schraap er de zaadjes uit.
  2. Verhit de melk met de vanillezaadjes en de peulen. Breng aan de kook, haal dan gelijk van het vuur af en laat tenminste een uur trekken. (Ik gebruikte vanille extract).
  3. Verhit de oven voor op 150℃  (heteluchtstand 140℃, maar liever niet)
  4. Klop de eiwitten stijf.
  5. Klop in een andere grote kom de eigelen met de suiker en een eetlepel water tot het wit zit. Smelt de boter en roer door het eimengsel. Meng het meel erdoor en mix paar minuten tot het goed gemengd is. (voor de zekerheid heb ik het meel eerst gezeefd).
  6. Verwijder de vanillepeulen uit de melk. Mix de melk beetje bij beetje door het beslag.
  7. Vouw het stijf geslagen eiwit voorzichtig door het beslag. Het eiwit zal niet mengen maar er zullen bergjes eiwit boven drijven. Heel grote klonten kan je met een mes of siliconenspatel door midden snijden.
  8. Giet het beslag in een ingevette vorm, strijk de bovenkant met een mes of spatel glad en bak 50 minuten in de oven. De cake zal aan de bovenkant bruin zijn maar de binnenkant is 'wiebelig'.
  9. Laat de taart een nacht in de koelkast opstijven. Bestrooi eventueel met poedersuiker.

Mijn taart had iets langer in de oven gekund want er bleef nog wat dun beslag op de bodem. Eigenlijk, na twee dagen in de koelkast zag hij eruit zoals hij moest zijn. Vergeten een foto te maken, helaas.
Maar desalniettemin, hij was lekker.











3 opmerkingen:

Nicolet van Hest zei

Ik zie ook al jaren dit recept voorbijkomen en vraag me af of het werkt. Jij hebt het geprobeerd en fijn om je verslag te lezen! Ik ga het - ooit- ook een proberen.

Clementine zei

Dit is ook zo'n recept dat je overal tegenkomt. Lijkt wel een beetje op de Magic cake :
https://empreintesucree.fr/cheesecake-japonais/

Nicolet zei

Hi Clementine, de Japanse cheesecake is heel luchtig, de magic cake bestaat echt uit drie lagen met een laag koek, een laag cake en een laag pudding. Er zijn ook chocoladevarianten. Mij lijkt het lekker en ik vind het leuk dat je zus het heeft gemaakt. Ik denk dat ik het in de herfstvakantie ook eens probeer. Maar... mijn lijst 'to cook' is enorm lang dus wellicht dat het bij foto's kijken en recepten lezen blijft! ;-) Nicolet