zondag 19 januari 2020

Stoofpeertjes in Rode Port




Een recept voor stoofpeertjes in witte port staat op dit blog en vind je hier.
Voor de peertjes in rode port gebruikte ik het recept van Rutger, winnaar van Heel Holland Bakt van 2013. Op zijn site vind je meer ideeën met wat je met deze stoofpeertjes kunt doen, zoals een cheesecake.

Ingrediënten:

  • 10-15 stoofpeertjes (Gieser Wildeman)
  • 750 ml rode wijn of rode port (of een combinatie van beide)
  • 50 gr bruine basterdsuiker
  • 1 kaneelstokje
  • 2 stuks steranijs

Bereiding:
  1. Schil de peertjes met een dunschiller van onder tot boven. Laat het steeltje aan de peertjes zitten. Was de stoofperen onder stromend water en doe ze in een pan.
  2. Giet de wijn en/of port bij de stoofpeertjes tot ze net onder staan. Eventueel kun je het nog aanvullen met wat water. Doe de bruine basterdsuiker, het kaneelstokje en de steranijs erbij en breng het geheel met de deksel op de pan aan de kook. Als de peren koken, laat ze dan op een laag (sudder)pitje zachtjes verder pruttelen. Laat de peren ongeveer 2 tot 3 uur stoven tot ze mooi donkerrood zijn en schep ze halverwege een keer om. Laat de peren afkoelen in het vocht.

Tip: Deze peertjes kun je ook heel goed in de slow cooker maken. Gaar ze in dat geval 4-5 uur op de stand low.

Tip: Haal de peertjes voor het serveren uit het stoofvocht en bind dit vocht met ½ – 1 theelepel aardappelzetmeel. Zo wordt het iets dikker en blijf het mooi om de peertjes heen ‘hangen’.

Ik heb ze met alleen rode port port gemaakt en ze waren reuze lekker.



2 opmerkingen:

Clementine zei

Ik ga deze week ook stoofpeertjes voor mijn "invité du mercredi" maken met die peertjes die ik in Nederland gekocht heb. Ik ga ze maken volgens een recept van Rudolph van Veen.

Clementine zei

Ik heb die stoofpeertjes van Rudolph van Veen gemaakt, maar ik kreeg helaas niet hetzelfde resultaat met ze meer dan een nacht in de port te zetten. Ik heb zelfs stiekem wat rode kleurstof toegevoegd die ik toevallig nog in huis had, maar helaas... De onderkant van de peertjes werd niet rood, zelfs niet roze. Jammer, maar de smaak was goed met die witte wijn, laurier en curcuma. Nu heb ik nog minstens 1/2 liter zoete wijn over. Die ga ik dan maar opdrinken als aperitief. Binnenkort op mijn blog.