vrijdag 31 januari 2020

Op zoek naar de Hachee van Mijn moeder



Als mijn zus, die al het grootste deel van haar leven in Frankrijk woont, bij mij is vraagt ze wel eens om 'Hollands' eten van vroeger, zoals hachee. Nou heb ik dat in jaren ook niet gemaakt en ik zocht naar hèt authentieke recept. De eerste poging was met kruidkoek, maar nee, die was te zoet. De tweede met azijn en suiker, maar nee, die leek meer op zoervleis. Bij de derde bleef het vlees, ook na 5 uur stoven, nog taai.
Toen herinnerde ik mij dat mijn moeder de uien minstens een half uur aanbakte en dat zij margarine gebruikte, want met roomboter vond zij het niet lekker. En ik herinner mij ook dat men vroeger wel een heel pakje blueband in de pan kieperde. Tot nu toe had ik maar weinig vetstof gebruikt. Dus dat waren de twee cruciale vergissingen die ik tot nu maakte: te weinig vet gebruikt en de uien te kort gestoofd.

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 800 gr sukade- of riblappen in hachee blokjes gesneden 
  • 800 gr uien in halve ringen gesneden
  • ongeveer 150 à 200 gram (vloeibare) margarine
  • zout en peper
  • 1 kopje heet water
  • eventueel 2 el azijn
  • 2 laurierblaadjes
  • 4 kruidnagels


Bereiding:

  1. Haal het vlees een half uur tevoren uit de koelkast. Kruid het vlees met peper en zout. Zet de braadpan op het vuur en verhit daarin de margarine. Zodra de margarine begint te bruinen leg je het vlees er in enkele laag in, bak het aan alle kanten op hoog vuur bruin en schep vervolgens het vlees uit de pan. Bak indien nodig op dezelfde manier de rest van het vlees.
  2. Bak in hetzelfde vet de uien aan en bak ze in 20 à 25 minuten zacht en bruin. Doe het vlees terug in de pan en voeg de laurier en kruidnagels toe. Giet 2 eetlepels azijn langs de rand van de pan (en evt. een flinke scheut rode wijn) en wat heet water, zorg dat het vlees net onder staat. Zet op de kleinste pit met de deksel op een kiertje op de pan minimaal 3 uur. Proef of het vlees zacht genoeg is en laat het nog 1 of 2 uur langer stoven. Controleer af en toe of er nog wat vocht bij moet.
De hachee smaakte zoals vroeger.
Alleen moest ik wennen aan het vet, gewoonlijk gebruik ik niet meer dan een lepel olijfolie of een klontje boter.
Gelukkig heb ik baking soda in huis (natriumbicarbonaat-zuiveringszout),  en niet alleen voor de muffins.  Een lepeltje opgelost in een half kopje water doet wonderen voor de spijsvertering.

Verder op de nostalgische toer met Proust in gedachte, wilde ik nog madeleines maken, maar helaas de madeleine bakvormen zijn in de winkels verdrongen door muffins- en cupcakes vormen.






1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb vorig jaar ook hachée gemaakt, ik had er al zolang zin in. Ik heb de stukken vlees iets groter gehouden, maar ook inderdaad de uien heel lang gebakken en behoorlijk donker. Dat van die margarine komt mij niet onbekend voor, maar dat was toch iets wat mama nauwelijks gebruikte volgens mij, misschien wel voor de hachée, maar verder kwam dat niet in huis. Mijn recept is ongeveer gelijk aan het jouwe : https://theblogdeclementine.blogspot.com/2018/02/hachee-recette-hollandaise.html
Ik geloof dat het een recept van Wina Born was.

Binnenkort ga ik ook weer zo'n ouderwets nederlands recept maken. Het schijnt dat oude recepten van onze ouders en grootouders weer helamaal tendens zijn, zelfs bij de Michelin sterren chefs.