maandag 5 oktober 2020

Italiaanse spinaziesoep




Het is gewoon een eenvoudige, pure, goede en lekkere soep.
Het recept komt uit een van de THE CLASSIC ITALIAN  kookboeken van Marcella Hazan, de Grande Dame van de Italiaanse keuken in de Verenigde Staten en Groot Brittannië.


Ingrediënten:

  • 900 gram verse spinazie (of 600 gram diepvries)
  • 50 gram boter of olijfolie
  • zout
  • 1 kleine ui gesnipperd
  • 5 dl bouillon
  • 5 dl melk
  • snufje nootmuskaat
  • Parmezaanse kaas

Bereiding:

  1. Als je verse spinazie gebruikt haal dan de steeltjes van de blaadjes en leg het blad in een grote bak of pan met koud water. Laat uitlekken en doe dan de spinazie met aanhangend water in de pan en zet het vuur halfhoog. Laat de spinazie in circa 5 minuten slinken. Giet in een vergiet en druk zoveel het water eruit
  2. Verhit de boter op matig vuur in een soeppan en fruit de ui totdat die goudgeel is. Doe er dan de spinazie bij en laat 2-3 minuten meebakken. Steeds roeren!!
  3. Voeg de bouillon, melk en een snufje nootmuskaat toe en breng aan de kook. Zet het vuur uit en pureer de soep.
  4. Serveer de soep en zet er een schaaltje geraspte Parmezaanse kaas bij.
Een mooie video van het bezoek van Mark Bittman van de New York Times aan de 89 jarige Marcella en haar man:


Klik hier voor de video:


1 opmerking:

Clementine zei

Ik heb vandaag ook iets klaargemaakt met spinazie. Weer toeval of télépathie Stella ?
Ik had nl. ricotta over van een vorig recept en als ik het niet meteen op maak blijft het staan en kan ik het weggooien. Het deed me een beetje denken aan aan torta coi becchi, hartig met een zoete vleug vanwege de rozijnen. Binnenkort op mijn blog.