donderdag 1 oktober 2020

Pad Thai


In de zomer taal ik niet naar Aziatisch eten, maar als het even wat frisser wordt, heb ik er ineens zin in. Het slaat natuurlijk nergens op, want wanneer ik in Azië was, was het altijd snikheet. Ik zocht in de Chinese winkel naar de juiste ingrediënten voor Pad Thai, maar het Chinese meisje kon me mij alleen vertellen welke zakjes met kant en klare Pad Thai saus de Nederlanders lekker vinden. Bij het schap met tientallen soorten tamarinde- en chilisauzen trof ik een man die in Thailand een kookcursus had gedaan. Als op de verpakking een lachende baby stond, was het goed zei hij. Ik zei hem dat de Chinese Chilisauzen met de Chagrijnige Vrouw anders ook heel lekker zijn,
 Lǎo Gàn Mā  Letterlijk oude peetmoeder


maar toch kocht ik de Thai Sweet Chilli sauce met de healthy boy. En die is inderdaad heel lekker.


Pad Thai bestaat uit drie delen: de noedels, de saus en de proteïne zoals garnalen, kip en/of tofoe.

Ingrediënten:








1) De noedels: 
  • 300 g Thaise rijstnoedels, minstens 30 minuten geweekt in koud water, daarna uitgelekt. Bewaar wat weekwater.



2) De proteïne en groente:
  • 2 eieren
  • 8-10 garnalen, gepeld, ontdaan en kop verwijderd, indien gewenst
  • Gebakken tofu, in kleine stukjes gesneden
  • 2 handenvol taugé
  • Bosje Chinese bieslook of 2 lente-uitjes, gehakt
3) De saus:
  • 3 eetlepels tamarindepasta
  • 1 eetlepel plantaardige olie
  • 3 sjalotten, gehakt
  • 1 teen knoflook, fijn gesneden
  • 2 eetlepels palmsuiker
  • 2 eetlepels Thaise vissaus
  • 1 theelepel donkere (Thaise) sojasaus
Serveren
  1. Chilipoeder, naar smaak
  2. Limoen in partjes
  3. 4 eetlepels geroosterde pinda's, gehakt

Voorbereiding: 

  1. Maak eerst de Pad Thai-saus. Je kunt een grote portie maken en maximaal 2 weken in de koelkast in een luchtdichte verpakking bewaren. 
  2. Fruit de sjalotten en knoflook in bakolie op middelhoog vuur tot ze goudbruin zijn, ongeveer 1-2 minuten.
  3. Voeg palmsuiker en tamarindepasta toe aan de sjalotjes en meng goed tot de suiker volledig is opgelost.
  4. Voeg vissaus en donkere sojasaus toe en kook 2 minuten tot de saus dik en goudbruin wordt. Zet opzij, bijvoorbeeld in een steelpannetje, dan kan je hem zo nodig opwarmen.

Bereiding:

  1. Nu voor de Pad Thai. Voeg bakolie toe aan de wok of hapjes/grote koekenpan op middelhoog vuur.
  2. Bak de garnalen en de stukjes tofoe ongeveer 2-3 minuten tot de garnalen gaar zijn.
  3. Voeg de noedels en de Pad Thai-saus toe en zet op hoog vuur. Meng goed en roerbak ongeveer een minuut tot de noedels roodbruin kleuren.
  4. Schuif de noedels naar een kant van de pan en breek de eieren in de andere kant, roer ze door en meng met de noedels. Als het gerecht te droog is, of de noedels nog niet gaar zijn, voeg dan wat van het weekwater van de noedels toe. Zet het vuur uit en roer er een deel van de taugé en lente-ui door. 
  5. Maak het bord op. Leg aan de rand van het bord het garnituur naar smaak: taugé, partjes limoen. gehakte pinda's, eventueel chilisaus, chilipoeder, lente-ui,.
Het recept is grotendeels van Rosa's Thai Café:



En hier een video waarop Chrissy Teigen (mevrouw John Legend) kant en klare Pad Thai's test. Mijn moeder zou zeggen: ga je eerst eens behoorlijk aankleden.

Klik hier voor de video



6 opmerkingen:

stella is zuinig zei

Is het toeval dat zowel jij als jouw zus vandaag Pad Thai op de site hebben gezet? Leuk én lekker!

Clementine zei

Ja dat is echt toevallig, maar dat hebben we wel vaker. Zonder met elkaar te overleggen hebben we een soortgelijk recept klaargemaakt.

stella is zuinig zei

Geinig!

Jannie zei

Ja dat klopt. Alleen heb ik het deze keer gelijk op mijn blog geplaatst, meestal ben ik nogal laks.

Jannie zei

Lekker vies nachteten: een kliekje koude pad thai met heel veel zoete chilisaus hmmmm

stella is zuinig zei

haha... dat kan ik me helemaal voorstellen!!!