vrijdag 2 oktober 2020

Bananen-Havermout-Notenkoekjes, Ontbijt of tussendoortje voor de hele week




Tijdens de lockdown waren er heel wat koks in binnen- en buitenland in de weer met het koken vanuit huis. De Spaanse chef Sergio Torres maakte deze gezonde koekjes voor zijn kinderen. Ik maak ze elke week en bewaar ze in een bewaardoos in de koelkast, zo heb ik altijd een snel ontbijt of tussendoortje.  Tegenwoordig maak ik ze zonder suiker, dat is helemaal niet nodig en laat ik ook vaak de bessen achterwege.
Naar mijn smaak zijn de koekjes te zacht. Ik draai ze dus na 20 minuten om en bak ze nog ongeveer 20 minuten tot ze bruin en krokant van buiten zijn; van binnen blijven ze zacht. Als ik ze uit de koelkast haal, leg ik ze nog een paar minuten in de airfryer, maar in het broodrooster kan natuurlijk ook.


Ingrediënten:
  • 6 zeer rijpe bananen
  • 240 gr. de havermout
  • 10 gr. de kaneel
  • 30 gr. de suiker
  • 50 gr. (gemengde) gehakte noten
  • 50 gr. gedroogde pitloze kersen
  • 15 gr. chocola van min. 70%

Bereiding:

  1. Pel de bananen, pureer ze met een aardappelstamper tot een homogene pasta zonder klonten. Meng de puree goed met de rest van de ingrediënten tot de smaken goed zijn geïntegreerd.
  2. Leg het deeg op de plasticfolie en maak een ballotine, dat wil zeggen een rol, rekening houdend met het feit dat de diameter hiervan de maat van de koekjes zullen zijn. Ik heb hier 2 vellen folie voor nodig, die ik in de lengte naast elkaar leg. 
  3. Leg de 'toffee' in de vriezer, en als hij stevig genoeg is, snijd je hem met een scherp mes in plakken van minimaal 1 cm dikte.
  4. Leg de koekjes na het snijden op een bakplaat bekleed met bakpapier en zet ze in 20 minuten in een  voorverwarmde oven op 180ºC.
  5. (ik draai ze dan om en laat ze nog + 20 minuten in de oven - hangt er ook vanaf hoe koud - resp. of de rol bevroren was - en laat ze daarna zo nodig in de restwarmte van de oven staan.)
Recept uit La Vanguardia


Geen opmerkingen: