donderdag 3 september 2020

Vijgen met Spek , Stroop en Chilivlokken



Dit recept met vijgen is zoet, zout, plakkerig en zuur - en heel lekker

Ingrediënten:
  • 500 gram gerookt spek aan een stuk, gesneden in reepjes van 7 mm in het vierkant, net zoveel stukjes als er halve vijgen zijn.
  • 3 eetlepels ahornsiroop
  • 8 rijpe verse vijgen, in de lengte gehalveerd
  • 2 eetlepels sherryazijn of rode wijnazijn
  • ½ theelepel gemalen rode pepervlokken, fijngehakt


Bereiding:

  1. Bak de stukjes spek in een grote koekenpan met anti-aanbaklaag op middelhoog vuur, roer regelmatig, tot ze bruin en knapperig zijn, 8-10 minuten. Schep het spek met een schuimspaan in een kleine kom.
  2. Giet alles weg behalve 2 eetlepels vet uit koekenpan; bewaar voor een ander gebruik. Voeg ahornsiroop toe aan de pan, draai al roerend om te mengen en verwarm op middelhoog vuur. Leg de vijgen in een koekenpan in een enkele laag, met de snijzijde naar beneden. Bak, af en toe met vloeistof ronddraaien, tot de vijgen een beetje zacht en gekarameliseerd zijn, ongeveer 5 minuten.
  3. Leg de vijgen met de gesneden kant naar boven op een schaal en druk stukjes spek op het oppervlak van elke vijg.
  4. Zet de koekenpan op middelhoog vuur, voeg azijn toe en roer. Breng aan de kook en bak, onder voortdurend roeren, tot stroperig, ongeveer 1 minuut. Sprenkel de siroop over vijgen en bestrooi met rode pepervlokken.


Recept Bon Appétit

2 opmerkingen:

Clementine zei

Ohhhhhhh dat lijkt mij heeeeel lekker. Ik ga meteen vijgen kopen !

Clementine zei

Ik heb ze dus vandaag klaargemaakt voor de lunch. Oh, wat was dat lekker ! Ik heb er nog een beetje fleur de sel van Gruissan over gestrooid, want ik vond het ondanks het uitgebakken spek nog een beetje te zoet met de ahornsiroop die V.E. voor mij meegenomen had uit Canada.
Ik raad iedereen aan dit recept te maken als je van zoet, zuur, pikant en zout houdt. Ik dus wel. Een aanrader !