maandag 28 september 2020

Chinese Zijdezachte Aubergine


 
Janneke Vreugdenhil schreef vorige week in de NRC: 
"Als ik u vertel dat ik het gerecht dat we vandaag gaan maken, niet kan eten zonder zachtjes te kreunen, is daar niets aan gelogen. Vraag het maar aan mijn huisgenoten, die mijn obscene ge-mmmm moeten aanhoren elke keer wanneer ik een tussen twee stokjes geklemd reepje zijdezachte aubergine naar binnen laat glibberen. Ik probeer het heus niet te doen, maar ik vind Fuchsia Dunlops fish fragrant auberginegewoon té lekker. . De verklaring is dat de smaken in deze saus traditioneel horen bij visgerechten."

Het recept stond al lang op mijn to-dolijstje, maar het idee van glibberige aubergines weerhield mij ervan, ik was net gewend aan knapperige gefrituurde plakjes of staafjes aubergine. Maar ze heeft gelijk: het was heel lekker.


Ingrediënten voor 2 à 3 personen:

  • 2 middelgrote aubergines, in vieren gedeeld en in stukjes van 2,5 cm gesneden
  • plantaardige olie om te frituren
  • 1 1/2 el chili bean paste (doubanjiang)
  • 1 eetlepel verse gember, gehakt
  • 1 eetlepel knoflook, gehakt
  • 2/3 cups (160 ml) bouillon of  water
  • 1 1/2 theelepels suiker
  • 1 theelepel lichte sojasaus
  • 2 theelepels zwarte azijn (Chianking azijn)
  • 4 lente-uitjes, uiteinden bijgesneden en de rest gehakt
  • 1 theelepel maizena gemengd met 1 eetlepel water
  • 1 theelepel sesamolie


Bereiding:
  1. Giet de olie in een wok- of koekenpan op hoog vuur. Bak de aubergines  tot ze zacht en bijna gaar zijn, ongeveer 5 minuten. Verwijder de aubergines en zet ze apart in een kom.
  2. Voeg nog een eetlepel olie toe. Voeg als het warm is de chilibonenpasta toe. Roerbak 20 seconden en voeg dan de gember en knoflook toe. roerbak 30 seconden. Giet het water, de suiker en de saus erbij. Voeg als het aan de kook komt de aubergine weer toe. Laat ze een paar minuten sudderen, tot de aubergine met de saus doordrenkt en gaar is.
  3. Voeg de azijn, lente-uitjes en zout naar smaak toe. Laat een minuut koken en giet dan het maïzena-mengsel erbij. Roer tot het is ingedikt.
  4. Serveer met een scheutje sesamolie en meer zout naar smaak. 


Geen opmerkingen: