donderdag 14 juli 2022

Provoleta Argentina in de pan of op de barbecue

 


















Het is al een tijd geleden dat ik een recept plaatste. Ik begin weer met heel simpele recepten waar je niet lang voor in de keuken hoeft te staan.

Waarschijnlijk omdat Argentijnen graag en veel barbecueën werd de 'Provoleta' bedacht. Je neemt hiervoor een plak Provolone kaas - deze is altijd te koop gedurende de Italiaanse week bij Lidl - , laat die zonder de verpakking twee dagen in de koelkast uitdrogen totdat de buitenkant ingedroogd is en scheurtjes vertoont en leg die op de BBQ, hete plaat of koekenpan. De Zuid-Afrikaanse skottelbraai zal ook wel kunnen.

Ingrediënten:

  • Plak Provolone van 1,5 à 2 cm (ik heb hier een kwart plak gebruikt)
  • Gedroogde oregano
  • Gerookt paprikapoeder (Pimentón de la Vera)


Bereiding:

Laat de Provolone 2 dagen uitdrogen in de koelkast, keer ze halverwege om

Laat de koekenpan, plancha of dergelijke loeiheet worden. Ik gebruikte een De Buyer koekenpan van plaatstaal. 

Bak zonder olie de plak kaas in de loeihete pan, zet het vuur iets lager en wacht tot de kaas iets uitloopt en de onderkant bruin is, dit duurt ca 1 à 1,5 minuut. Draai om, zet het vuur eerst weer heel hoog en daarna weer lager totdat ook de andere kant een hard korstje heeft.

Leg de provoleta op een bord, giet er het uitgelopen vet overheen. Bestrooi met de oregano en de pimentón.

3 opmerkingen:

Clementine zei

Welcome back !

Mevrouw Niekje zei

Hoi, wat fijn weer wat van je te lezen! Ik ben nu in de Auvergne zonder WiFi dus niet heel actief op t net, maar kreeg mailtje van Clementine dat je er weer was en ben meteen gaan lezen! Het is hier momenteel net zo warm als bij jullie geloof ik, dus rustig aan! Lieve groet, Nicolet

Jannie zei

Lekker WiFi detox. Dank je wel, doe kalm aan. Of ga verkoeling zoeken in de hypermarché ;-)