zondag 14 oktober 2012

Soep van bleekselderij


Ik keek mijn zus met ontzetting aan toen zij in de winkel twee stengels van de struik bleekselderij scheurde. Nou ja, van een bos wortels neem ik ook wel eens een losse wortel mee, als ik er maar eentje nodig heb, maar daar doe ik toch altijd een beetje schichtig over. Ze zei dat het in Frankrijk en Italië gebruikelijk is om alleen de stengels te kopen die je nodig hebt. Was dat hier ook maar het geval, Italiaanse gerechten beginnen vaak met 'gli odori'. 'de geuren', waarmee wat bleekselderij, ui en wortel bedoeld wordt en vervolgens kwijnt het grootste deel weg in mijn groentenla.

Hier een huiselijk recept met een rest bleekselderij uit Calabria.

Ingrediënten:
2 grote bleekselderijstengels
2 tot 3 gekookte eieren
150 g harde Italiaanse wost
100 g caciocavallo of een andere niet harde kaas
1 kopje olie
1 eetlepel boter of reuzel
geraspte pecorino kaas
zout
peper
brood



Bereiding:
  1. Haal de draden van de selderij en snijd ze  in dunne reepjes.
  2. In een pan de olie verhitten met een eetlepel boter, de selderij een paar minuten aanfruiten, giet dan het benodigde water (ongeveer een liter) toe aan de soep (of neem bouillon), zout en peper, plaats op het vuur en kook op een laag vuur gedurende ongeveer 1 uur.
  3. Leg op de bodem van een kom of bord de plakjes kaas, de in stukjes gesneden worst en de partjes hardgekookte eieren leggen. Giet de bouillon met de selderij erover.
  4. Serveer met plakjes geroosterd brood en geraspte pecorino kaas.


Geen opmerkingen: