dinsdag 7 januari 2014

Koolhydraatarm ontbijt volgens Atkins en South Beach



Er moet weer wat vanaf. Grosso modo zijn er twee stromingen in dieetland.
De klassieke: minder calorieën, minder vet, dus light producten. Zie Weightwatchers en Sonja Bakker.

En de naar modernere inzichten: koolhydraatarm, want koolydraten zetten zich om in vet. Als je koolhydraten gebruikt neem dan de goede, 'langzame' koolhydraten . Zie Atkins, Montignac, South beach, Dr Frank, De voedselzandloper en de orthomeluculaire diëtetiek. Dus geen tarwe, aardappelen en pasta.

Ik ben ervaringsdeskundige en het caloriebeperkte dieet is niets voor mij. At ik meer dan 800 kcal per dag werd ik weer dikker, mijn lichaam kwam in de spaarstand waardoor ik weer drie keer zo hard aankwam als ik normaal ging eten. Het heeft jaren geduurd tot mijn lichaam weer normaal reageerde. Het dieet is wel goed om mensen, die dik worden door snoepen, snaaien en verkeerd eten, bewuster te maken.

Over het algemeen is het niet moeilijk om een koolhydraat beperkt dieet te volgen, vooral de avondmaaltijd moet geen probleem zijn. Bijna alle recepten op dit blog zijn met weinig koolhydraten. Het ontbijt is wat moeilijker, vooral als je er weinig tijd aan wilt besteden. De voedselzandloper zweert bij havermout.

Met restjes soepgroenten, kaas en bacon maakte ik deze frittata uit de oven, waarmee ik voor de hele week ontbijt in voorraad  heb. Je kan er eigenlijk van alles doorheen doen. Grotere stukken groenten, zoals broccoli of champignons. moeten eerst wel voorgebakken/voorgekookt  worden.




Ingrediënten:
Restje gesneden soepgroenten (zakje)
eieren
geiten-, cottage/ of andere kaas naar smaak
bacon
slagroom, magere melk of sojamelk, al naar gelang het te volgen dieet


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 gr.
  1. Vet een ovenschaaltje (20x10x5 cm) dun in met olijfolie. 
  2. Leg de kleingesneden soepgroenten in een dunne laag op de bodem van de schaal
  3. Verspreid er de stukjes kaas en bacon over.
  4. Kluts de eieren met een scheut (soja-)melk of room en zout en peper. 
  5. Giet het mengsel over de groenten. Tik de schaal op het aanrecht zodat het eimengsel goed mengt. De groenten moeten net onder staan.
  6. Dek af met aluminiumfolie en zet in de oven. Na ca. 20 minuten folie wegnemen en nog een minuut of 10 in de oven zetten tot de bovenkant lichtbruin is.
  7. Snijd de frittata in stukjes. De porties kunnen kort in de magnetron opgewarmd worden.
(Op het laatst vond ik het een beetje droog, maar met een kloddertje koolhydraatarme mayo - de olijfmayonaise van Calvé - was het weer smullen)


Ander ontbijtrecept voor de hele week zijn de hartige muffins.
En nog meer frittata's. Zie de index.
En de gemakkelijke lijnzaadtoastjes

5 opmerkingen:

  1. Mis een beetje de hoeveelheden die je pp mag hebben. Of zie ik het gewoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hangt van de fase af, maar volgens mij kijkt dat niet zo nauw. Er zitten geen 'verboden' ingrediënten in. Ik heb nu wel de maat van het schaaltje erbij geschreven..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En de verhoudingen qua ingrediënten? Hoeveel eieren et cetera?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net zoveel dat je een samenhangend geheel krijgt, of meer eieren naar je eigen smaak.

    BeantwoordenVerwijderen